Avatar billede louisek Mester
03. februar 2009 - 15:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bleeds i InDesign

Hej eksperter,

Jeg sidder med en InDesign-fil som er i almindeligt opslag (to og to - med tryk på begge sider)
Jeg kender bleed-funktionen, men vil gerne kunne trække skærekant ud over de kanter der ligger inde i midten af opslaget.

Hvordan gør jeg det uden at skulle oprette et dokument hvor der er indregnet skærekant i selve dokumentet? - findes der ikke en snild måde at rykke de to sider fra hinanden, så jeg kan trække mine billeder ud over kanten i midten?

Vh Louise
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 18:20 #1
hvad vil du opnå med det?
er det fordi du vil printe siderne enkeltvis og skære dem til selv?
hvis det er tilfældet kan InDesign gøre det i udskriften.
Avatar billede louisek Mester
03. februar 2009 - 18:35 #2
jeg ved ikke om jeg selv skal printe siderne endnu, men jeg skal i hvert fald beskære hvert ark på alle 4 kanter.

Derfor ved jeg ikke helt hvordan jeg på snedig vis kan få skærekant på de kanter hvor opslaget ligger op mod hinanden. I InDesign er der jo ikk enoget mellemrum jeg kan trække min skærekant ud over.

Vh Louise
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 18:40 #3
hvis det skal til et trykkeri skal deu ikke gøre noget det klarer udskydnings programmet
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 18:56 #4
du skal dog lave din pdf som enkelte sider med beskæring
Avatar billede louisek Mester
03. februar 2009 - 19:09 #5
ja den er jeg med på ... men jeg vil gerne lave min fil som opslag mens jeg sidder med den - den er meget stor (mange sider) og jeg syns det er mere overskueligt at have dem fremme to og to frem for at sidde og arbejde på det hele som enkeltsider.

Så spørgsmålet går på om der er en måde hvorpå jeg kan komme til at arbejde på mine sider som enkelte sider, men i opslag ... det er lidt svært at forklare i ord måske...
Jeg mangler at den 4. kan der støder mod modstående side også er fri så jeg kan ligge beskæring ud over kanten.
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 19:16 #6
OK når du printer skal du under mark and bleeds sætte offset til fx 5 mm starter dine skæremærker 5 mm fra dit dokument
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 19:19 #7
du skal ikke lave dit opslag om til enkelte siden, men når du laver din pdf til trykkeriet skal du blot fjerne krydset i Spreads så får du enkelte sider i din pdf men du har stadig opslag i dit InDesign dokument
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 19:19 #8
man kan ikke det du efterlyser
Avatar billede louisek Mester
03. februar 2009 - 19:32 #9
AH ØV ... :o)det var da irriterende ... måske skulle jeg putte det i adobes idékasse ;o)

Men smid et svar, så får du pointene alligevel - men jeg er helt med på de andre muligheder du nævner ... overvejede bare om der var en finesse der kunne løse det her helt specifikke problem
Avatar billede macintosse Nybegynder
03. februar 2009 - 19:37 #10
OK