Avatar billede metwra Nybegynder
03. februar 2009 - 12:24 Der er 4 kommentarer

Udtryksgenerator formler

Hej
Jeg har aldrig arbejdet med Access, men har alligevel kastet mig ud i en opgave på mit job.

Jeg har 2 spm.:

A/ I en tabel har jeg 5 kolonner:
1 = ID ugenummer = 2009005
2: dato start
3: dator slut
4: år (her vil jeg gerne bruge en velkendt formel fra Excel (venstre) for at kunne hente "2009" fra ID-kolonnen)
5: ugenr. (som ovenfor - bare højre og de 2 sidste tal fra ID-kolonnen.
HVORDAN GØR JEG DET?

B/Ligeledes vil jeg gerne i en anden tabel kunne summere 2 tal fra 2 andre kolonner (i samme tabel)
HVORDAN GØR JEG DET?

Håber en kan svare på mine sikkert simple spørgsmål :-)

På forhånd tak!
Mvh Mette
Avatar billede mugs Novice
03. februar 2009 - 14:32 #1
Venstre og højre funktionerne fra Excel hedder såmænd Left og Right.

Sæt markøren i en ny tom kolonne i en forespørgsel og indtast.

Udtryk1: Left([ID];4)

Udtryk2:Right([ID]);2)
Avatar billede mugs Novice
03. februar 2009 - 14:36 #2
B.
Det kan du også gøre i en forespørgsel. Der bør ikke gemmes beregninger i tabellerne med mindre der er et behov for det. Igen et udtryk:

Udtryk1: [felt1]+[felt2]

Du kan også bruge de andre regnefunktioner på samme måde.
Avatar billede mugs Novice
04. februar 2009 - 19:21 #3
Og hvordan går det. Fungerer det?
Avatar billede mugs Novice
12. februar 2009 - 21:35 #4
Det sværeste her på eksperten er ikke altid det indledende spørgsmål. Ofte er det sværeste den manglende feedback fra spørgeren.