Avatar billede niraikolai Nybegynder
03. februar 2009 - 10:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sammenlign og Adskil data

Jeg har brug for at kunne sammenligne større mængde data og adskille dupletter fra resten af data. Excel 2003/2007
Jeg har fundet et tidligere svar her til at sammenligne via VB men dette passer ikke rigtigt til mit behov.
Avatar billede da_li Juniormester
03. februar 2009 - 15:08 #1
Hej Niraikolai,

Har du mulighed for at uddybe dit svar lidt. Hvilke dubletter er der tale om(tal/tekst) - er det i samme "talrække" ?, eller skal du flette flere regneark. I Excel 2007 er der en funktion til det - Den hedder "fjern dubletter" i gruppen "Dataværktøjer" under fanen "Data"

Mvh

Da_li
Avatar billede niraikolai Nybegynder
03. februar 2009 - 15:27 #2
Hej Da_li. tak for dit svar.

lidt mere præcist fortalt er det for at finde indbetalinger til vores bank Kontra registrering af samme indbetaling i eget system. begge systemer kan levere en fil til Excel - disse filer skal kryds-tjekkes.

Det er tal i 2 kolonner evt fordelt på 2 ark, men kan sættes i samme ark hvis nødvendigt.

pt bruger jeg jeg 2003 via en server.

pft Niraikolai
Avatar billede niraikolai Nybegynder
03. februar 2009 - 15:36 #3
Hej Da_li. tak for dit svar.

lidt mere præcist fortalt er det for at finde indbetalinger til vores bank Kontra registrering af samme indbetaling i eget system. begge systemer kan levere en fil til Excel - disse filer skal kryds-tjekkes.

Det er tal i 2 kolonner evt fordelt på 2 ark, men kan sættes i samme ark hvis nødvendigt.

pt bruger jeg jeg 2003 via en server.

pft Niraikolai
Avatar billede da_li Juniormester
03. februar 2009 - 15:48 #4
Ok, i så fald, og såfremt indbetalingerne hedder det samme hele vejen igennem, ville jeg benytte mig af betinget formatering.

Den finder du under formater -> betinget formatering. Vælg hele kolonnen inden. Derefter sætter du celleværdien lig celleværdien for indbetalingen (hvis det er tekst angiver du den nøjagtige tekst i anførelsestegn ""). Derefter klikker du på "formater og vælger fx en rød tekstfarve.

Nu kommer alle indbetalinger frem markeret med rødt. Derved er det hurtigt at se hvor indbetalingerne findes.

Lad mig endelig vide om du har brug for mere.

Mvh Da_li
Avatar billede niraikolai Nybegynder
04. februar 2009 - 09:36 #5
Hej Da_li.

Jeg kan ikke få dette til at fungere. Excel skriver en fejlmelding når jeg prøver at formaterer "Der kan ikke bruges direkte referencer i regnearkområdeti betinget formatering. referencen skal være til den enkelte celle, eller den skal brugessammen med en regnearkfunktion f.eks =SUM(A1:E5)". Jeg starter med at markere den kolonne som jeg vil tage udgangspunkt i og derefter starter betinget formatering og vælger dernæst den anden kolonne som indeholder de (forhåbenligt) identiske nr.!
Indbetalingerne ændrer navn for hver indbetaling - i teorien bør hvert indbetalings nr. blive registreret = 2 identiske nr. - men det er netop for at finde de enkelte som ikke bliver registreret begge steder. Er der andre veje rundt om dette end Betinget formatering - evt kan der laves en fast skabelon som disse data hver dag sættes ind i ??
Avatar billede da_li Juniormester
04. februar 2009 - 10:43 #6
Ok,

Er det korrekt forstået at du ønsker at "parre" de celler i fx. kolonne A med identiske celler i fx kolonne B og trække disse ud såfremt de "mangler makker" ?

I så fald vil jeg heller ikke benytte mig af betinget formatering. Det ville jeg udelukkende gøre for at identificere celler med samme celleværdi hurtigt.

Mvh

Dali
Avatar billede niraikolai Nybegynder
04. februar 2009 - 11:13 #7
Hej Igen :-).

Det er 100% korrekt forstået. har du et godt fif til min problematik :-)
mvh
Niraikolai og indtil videre 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede da_li Juniormester
04. februar 2009 - 12:10 #8
Hej Niraikolai,

Jeg kigger lige på det og vender tilbage. Jeg vil mene det er smartest at lave en stump kode i vba.

Vender tilbabe.

Mvh

Dali
Avatar billede da_li Juniormester
05. februar 2009 - 12:29 #9
Hmm..

Jeg må indrømme at det volder mig lidt vanskeligheder - hvis der er andre der vil på banen er I meget velkomne :o)

Mvh

Dali
Avatar billede x-lars Novice
05. februar 2009 - 14:35 #10
Hvis du sætter de to talrækker ind i henholdsvis A- og B-kolonnen, ville jeg i C1 skrive: =HVIS(TÆL.HVIS(B:B;A1)=1;"";"FEJL!") og kopiere nedad. Sæt et autofilter (Data > Autofilter, vælg "Ikke tomme").

Tæl.hvis tæller hvor mange gange det, der står i A1, forekommer i B-kolonnen. Hvis der er en match, returnerer den et 1-tal. Hvis der er match, er jeg egentlig ikke særligt interesseret og bruger derfor den anden Hvis-sætning til at cellen bliver tom ved match, og skriver fejl, hvis der ikke er nogen forekomst i den anden kolonne og ditto, hvis der er mere end 1 forekomst. Autofilteret fjerner så alle celler med match og viser kun dem med ikke-match.

Var det en vej?
Avatar billede niraikolai Nybegynder
17. februar 2009 - 11:19 #11
Hej x-lars.

dette løste mit problem.  Mange tak.

mvh Niraikolai
Avatar billede niraikolai Nybegynder
17. februar 2009 - 14:41 #12
Hej X-Lars.

jeg fik ikke tildelt dig point. kan du evt svare på denne så du kan får dine point ??