Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
26. januar 2009 - 22:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Multiboot mellem en Windows 98 og en Windows XP

Hej! :)

Jeg kunne godt tænke mig at lave det således, at jeg kan vælge et styresystem under opstarten af min lidt ældre computer, så jeg kan vælge om jeg vil bruge Win. 98 eller Win. XP.

Jeg har installeret Win. 98 på en HDD for sig selv, og bagefter installeret Win. XP på en anden harddisk.

Mit problem er så, at jeg Win. 98 ikke kommer automatisk frem på listen over styresystemer under opstarten.

Jeg har sat Win. 98'erens HDD til SLAVE og XP'eren til MASTER.
Win. 98 er dog alligevel med drevbogstav C:\ og XP med drevbogstav D:\. Begge er installeret i hver deres mappe v.navn WINDOWS. - Måske har dette en indvirkning på problemet?

På forhånd tak for jeres tid! :P

Mvh.
Mr. Buchwald
Avatar billede jaze Nybegynder
26. januar 2009 - 22:57 #1
Du skal rette i boot.ini på din windows XP, denne fil er en system fil i roden på harddisken.
ADVARSEL=Hvis du ikke føler dig tryk ved at rode med boot.ini så lad være. Hvis du fejlkonfigurere den kan du ikke starte din PC, for du atter har skrevet den rigtigt.
Avatar billede jaze Nybegynder
26. januar 2009 - 23:02 #2
Der er rimligt godt læse stof lige her http://vlaurie.com/computers2/Articles/bootini.htm
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
27. januar 2009 - 17:13 #3
Okay. Nu har jeg fået en boot-menu frem.
Jeg kan bare ikke få den til at starte Win. 98 op.

Den kommer med denne fejlmeddelse:
"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget
eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstaller en kopi af ovenstående fil."

- Og det mærkelige er, at både
C:\WINDOWS\ "Microsoft Windows 98"
og
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"
får Win. XP til at starte op?!

- imens
D:\WINDOWS\ "Microsoft Windows 98"
og
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98"
får denne fejlmeddelse!

Jeg kan godt starte Windows 98 op, hvis jeg bare sætter den til MASTER og XP'en til SLAVE.

Betyder det i øvrigt noget at Win. 98-HDD'en ikke sad i, da jeg installerede XP?
- NB. Jeg kan godt se og gå ind på Win. 98'erens HDD, når jeg bruger XP. - Dog ikke den anden vej, da XP-HDD'en er NTFS.
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
09. februar 2009 - 11:16 #4
Problemet er nu løst.
Jeg valgte at partionere den ene HDD og installere begge styresystemer derpå.

Tak for hjælpen!