Avatar billede jensen363 Forsker
23. januar 2009 - 10:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk forespørgsel med kriterie baseret på bruger input

Til brug for en større rapportpakke, har jeg som udgangspunkt 6 forespørgsler som hver især genererer date til 8 underliggende forespørgsler ( dvs. 48 forespørgsler ) som pa basis ad eet og samme datatabel genererer forskellige dato/periode selektioner som til sidst overføres til en tabel indeholdende præberegnede resultater.

Datainput i form af [Indtast År : ]  og [Indtast måned :], er p.t. indsat som kriteriefelter i de 6 første 6 forespørgsler med variation af :

1. Vis aktuel måned
2. Vis år til aktuel måned
3. Vis sæson til aktuel måned

Jeg vil nu gerne have at bruger udelykkende skal angive År og måned een gang for alle 48 forespørgsler, idet de 3 periodevarianter kan beregnes direkte.

Jeg har forsøgt at joine med en tabel, hvor de to værdier gemmes, men dette virker kun på aktuel måned ...

Nogen ideeer til hvorledes dette gøres ?
Avatar billede mugs Novice
23. januar 2009 - 11:04 #1
Det lyder for nemt, men kan du ikke i en formular lave 2 inputboxe der overføre en indtastet værdi til 2 tekstbokse, og lade forespørgslerne referere til disse tekstbokse?
Avatar billede jensen363 Forsker
23. januar 2009 - 11:11 #2
Hej Mugs > Den var da oplagt ... der skal alligevel laves et brugerinterface hvor brugeren skal indtaste disse ... hold kæft hvor er man blind :-)

Læg lige et svar
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
23. januar 2009 - 13:53 #3
Så kommer jeg lige med et indspark om, at næste udfordring kommer i, at få lavet forbindelsen mellem felterne og forespørgslerne. Det har jeg nemlig selv bøvlet en del med på det sidste og har endnu ikke fundet nogen "nem" løsning :-/

Bare lige et løst indskud :-)
Avatar billede mugs Novice
23. januar 2009 - 14:55 #4
I forespørgslen refererer du til et felt i formularen som et kriterie:

= [Forms]!formularnavn]![feltnavn]

Du kan benytte inputbokse, da jeg synes der er mere elegant end blot tekstbokse.

dim VARa as string
dim VARb as string
VARa = InputBox(Prompt:="Indtast noget.", Title:="Overskrift", Default:="")
Me.TEKST0 = VARa
VARb = InputBox(Prompt:="Indtast noget.", Title:="Overskrift", Default:="")
Me.TEKST2 = VARb

Tekstboksene kann  du gøre usynlige, de vil alligevel modtage variablerne