Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 16:00 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Select sætning

Hej

Jeg har en tekstboks i en form, som skal retunere en værdi ud fra en anden væredi i formen.

Tekstboksen hedder Kreditornavn
den værdi der skal danne grundlag hedder KreditorId og stammer fra tabellen Rek og denne KreditorId har en relation til en tabel der hedder Kreditor som så indeholder Kreditornavn.
Kreditor er en eksterne tabel hvis det har noget at sige
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 16:08 #1
det skal helts vare en funktion der er linket til selve feltet i tabellen og ikke en macro
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 16:09 #2
Du må kunne bruge funktionen DLookUp, der henter en værdi fra en anden ikke relateret tabel med et kriterie.
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 16:17 #3
og den funktion skal jeg sætte ind i Kontroelementkilde??

DEt har jeg prøvet og kan ikke få det til at funke, har også prøvet at lege lidt med noget select det vil heller ikke rigtigt
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 16:20 #4
=DLookUp("Kreditornavn", "Kreditor", "KreditorId =" & Me.KreditorId) den siger ugyldig syntaks på det her
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 16:39 #5
Prøv denne f.eks i en kommandoknap vedklik. Bare for at se om det fungerer.

Dim intsearch As Integer
intsearch = Me!kreditorid
msgbox = DLookup("[Kreditornavn]", "Kreditor", "[kreditorID]=" & intsearch)

Ovennævnte er i VBA. Arbejder du i en forespørgsel, er syntaksen lidt anderledes:

Udtryk1: DLookUp("[Kreditornavn]";"kreditor";"[kreditorid]=" & [kreditorID])

Prøv at indsætte den i en forespørgsel.
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 16:53 #6
Nej kan desværre ikke få det til at virke heller ikke i en komandoknap, men der kan jeg godt få den første sætning jeg prøvede til at virke.
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 17:12 #7
Så er alt jo godt.
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 17:12 #8
den sidste besked kunne godt lyde som om jeg har fået det til at virke det har jeg ikke
Avatar billede fdata Forsker
22. januar 2009 - 17:14 #9
Du kunne måske også oprette en forespørgsel, der kombinerer Rek og Kreditor via kreditorid. Du skal så nok lige dobbeltklikke på relationen (linien) og vælge "Medtag alle fra Rek ...." .

I forespørgselsgitteret skal du placere Rek.* (alle felter) og Kreditornavn fra Kreditor.

Hvis du så baserer din form på denne forespørgsel, vil du se at Kreditornavn optræder på linie med de øvrige felter - lige til at sætte ind. Fuldt dynamisk.
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 17:26 #10
sådan forstod jeg det også.

Men lad os lige rekapitulere hvad dun prøver på:

- Vil du have funktionen DLookUp som postkilde i et ubundet felt i formen?
- Vil du have det som et udtruk i en forespørgsel?
- Vil du have det i VBA?
- Har du prøvet fdata's forslag?
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 17:51 #11
Nej har ikke prøvet fdata's forslag, men har allerede ret mange felter i min form så vil være ked af at skulle lave den fra ny.

Så vil allerhelst have en DLookUp som postkilde i et ubundet felt i formen
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 18:11 #12
Som postkilde i et ubundet felt:

=DLookUp("[Kreditornavn]";"Kreditor";"[kreditorid]=" & [kreditorid])
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 18:20 #13
Jeg har fundet problemet kan bare iokke helt finde syntaxen for løsningen

det er fordi tabellen ligger ekstern, og det vil jeg meget gerne den bliever ved med, kan i hjælpe med syntaxen til det?
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 18:36 #14
Hent den eksterne tabel ind som en sammenkædet tabel. Menuen Filer > Hent eksterne data > Sammenkæd
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 18:47 #15
det er den måde den er hentet ind på

men dan syntax jeg kan bruge på en af de tabeller der ligger i selve den database virker ikke på den tabel jeg har hentet ind på den måde
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 18:51 #16
Hmm - Så er jeg ved at være blank. Hvilken felttype er kreditorid?
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 19:08 #17
tal
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 19:09 #18
og autonummerering i kreditor tabellen
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 19:16 #19
OK
Får du nogen fejlmeddelelse, eller sker der bare ingenting? Kan du paste din feltets postkilde herind?
Avatar billede jberiksen Nybegynder
22. januar 2009 - 21:16 #20
Har fået det til at fungere :D
og point er tildelt
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 21:27 #21
Tak for point - Men hvad var fehjlen?
Avatar billede fdata Forsker
25. januar 2009 - 18:06 #22
Just for the record: Hvis du baserer din form på en forespørgsel, der er baseret på hele den tabel, som du bruger i forvejen, skal du ikke ændre noget som helst!!!
Alle felter er jo med og de hedder naturligvis det samme.
Min løsning ville bare "udvide" din tabel med et ekstra felt, nemlig Kreditornavnet.
Måske rart at vide til næste gang ;o)