Avatar billede Boas Juniormester
21. januar 2009 - 15:48 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Database opslag / autoopdateringer

Well... jeg har nu opdaget at jeg er helt blank igen hvad angår Access... men på den anden side så husker jeg det som brugbart... jeg er så løbet ind i, at jeg nu har Off. 2007 hvilket gør at jeg så også arbejder med et andet layout end jeg husker...

Men er der ikke nogle der lige kan genopfriske min hukommelse her...

Jeg har en tabel der f.eks. indeholder følgende:

Nr: | Navn: | Adresse: | Telefonnummer: |

Så har jeg en tabel der indeholder:

Nr: | Navn: (i rullegardin med opslag til tabel 1) | Ugedag |

Når jeg så vælger en person i rullegardinet i tabel 2 hvordan får jeg den så til selv at skrive Nr ind?

Og hvis jeg så på næste linie vælger en anden person, skal den jo så naturligvis gøre det samme for denne person...

Endeligt vil jeg så gerne vide om det er til at lave i en formular så det faktisk også virker der... evt. ved at lave tabel 2 til at hedder:

Nr1: | Navn1: | Ugedag1 | Nr2: | Navn2 | Ugedag2 | ect.

Håber at det giver mening... og ikke mindst at der er nogle der kan hjælpe...
Avatar billede Boas Juniormester
21. januar 2009 - 15:49 #1
Ja ok... jeg ved ikke om det har nogen betydning... men "Ugedag" er så også et rullegardin der henter data i tabel 3
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
21. januar 2009 - 17:35 #2
Du skrev:
"Når jeg så vælger en person i rullegardinet i tabel 2 hvordan får jeg den så til selv at skrive Nr ind?"

Behøver du gøre dette? Når du senere vil vise Nr og Navn kan du lave en forespørgsel der kobler tabel1 og tabel2 og viser Nr-feltet fra tabel1 og navnet fra tabel2
og du slipper for at dobbeltføre Nr i begge tabeller.

I øvrigt mener jeg ikke det kan gøres på tabelniveau men bare i forespørgsler og formularer - relateret til dit spørgsmål:
"Endeligt vil jeg så gerne vide om det er til at lave i en formular så det faktisk også virker der"

Jeg forstår ikke sidste punkt i dit indlæg.