Avatar billede metope Nybegynder
20. januar 2009 - 13:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hvorfor ændrer lagerværdien sig når jeg sortere på varer på lager

vi har navision financials version DK2.60.B

når jeg laver en lagerværdi pr. 010108..311208 og medtager ALLE varer også dem vi reelt ikke har fysisk på lager få jeg f.eks. 133.000 kr. i værdi (rappport1)
når jeg laver samme lagerværdi, med samme kriterier, DOG kun søger på varer vi reelt har på lager, dvs. antal <>0 - så får jeg en anden værdi, f.eks. 127.000 (rapport2)
når jeg sammenligner de to rapporter, kan jeg se, at rapport2 tager udgangspunkt i dags dato - og ikke går tilbage til 311208.
jeg har prøvet at sætte arbejdsdatoen til 311208 - men det hjælper intet!
Hjælp!!!!!
Jeg har tilladelse til at ændre i rapporter, hvis det er nødvendigt!!!

Mange hilsner
Mette
Avatar billede didb Nybegynder
20. januar 2009 - 13:19 #1
Hej Mette

Du bruger til og fradato under Indstillinger ikke?

Mvh.
Anders
Avatar billede metope Nybegynder
20. januar 2009 - 13:31 #2
jo! ændrer ikke andet end lagerbeholdning fra "ingenting" til "<>0"
Avatar billede didb Nybegynder
20. januar 2009 - 13:39 #3
Ok.
Det du skal være opmærksom på er at lagerbeholdningen i Navision ALTID er d.d.
Så det eneste du gør, er at sortere dem fra uden beholdning idag.
Avatar billede metope Nybegynder
21. januar 2009 - 13:26 #4
Nej - ikke når jeg laver en lagerværdirapport, så kan jeg godt få varelagerbeholdningen pr. f.eks. 311208 eller den 23.11.07...
Men når jeg så vil mindske rapporten, så den ikke viser alle de varer, der ikke er lagerbeholdning på pr. ovenstående dato! -som ikke er d.d. - så vælger den lagerbeholdning pr. d.d. og ikke som før den dato jeg har sat ind som slutdato!!
Avatar billede didb Nybegynder
21. januar 2009 - 14:43 #5
Hvordan mindsker du rapporten til ikke at vise varer der ikke er på lager. Er det ved at tage feltet Lagerbeholdning frem, og skriver >0?
Avatar billede metope Nybegynder
22. januar 2009 - 09:47 #6
ja lige nøjagtig eller <>0
Avatar billede didb Nybegynder
22. januar 2009 - 10:25 #7
Ok. Men når du gør det, så siger du at du ikke vil have dem med der ikke har lagerbeholdning idag, og ikke pr. slutdatoen du angiver.
Hvis du vil undgå dem der ikke har beholdning pr. den slutdato du angiver skal du rette i rapporten. Det kan du ikke gøre ved hjælp af anfordringer.
Problemet er også at lagerværdilisten viser den faktureret beholdning.
Lagerbeholdningen bliver opskrevet når du modtager og leverer, hvorimod lagerværdilisten først bliver opdateret når der faktureres.
Giver det nogen mening :-)
Avatar billede metope Nybegynder
22. januar 2009 - 10:48 #8
ja tak - det giver mening!
Ved du så hvordan jeg tilretter det i rapporten?
Et sted i rapporten, tager den "TODAY", hvilken må være d.d. - men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skriver arbejdsdato der i stedet! Ved du måske det?

Jeg er lidt novice i dette pointdims, så hvis det er et nyt spørgsmål jeg faktisk stiller må du lige sige til!!
Avatar billede didb Nybegynder
22. januar 2009 - 11:27 #9
Ja, men det er ikke sådan ligetil.
Den varelinje der bliver vist, er nemlig en total pr. vare. Det vil sige at det kan være en sammentælling af flere værdiposter. Arbejdsdato skriver du som WORKDATE, men det vil ikke hjlæpe dig.

Kom lige til at tænke på at du kulle prøve at tage feltet Faktureret beholdning fra i anfordringen, og Datofilter. I faktureret beholdning skriver du <>0 og i datofilter skriver du ..31.21.08
Avatar billede metope Nybegynder
22. januar 2009 - 21:17 #10
det lykkedes!!
dog skulle det være "bevægelser" der skal sættes som <>0 - men så virker det!
tak!

prøver lige at finde ud af det med point, for dem skal du da ha!!
Avatar billede didb Nybegynder
22. januar 2009 - 21:38 #11
Det lyder godt. :-)

Anders
Avatar billede metope Nybegynder
22. januar 2009 - 21:43 #12
hold op hvor var jeg glad i dag, da det lykkedes!
Avatar billede didb Nybegynder
22. januar 2009 - 21:53 #13
Det er godt at vi kan hjælpe hinanden.
Det var også en svær nød at knække
Sådan skal det være :-)