Avatar billede steenb Nybegynder
07. januar 2009 - 12:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Access kender pludselig ikke udtrykket =date() m.m.

Jeg har pludseligt fået fejl på en medlemsdatabase som pludseligt ikke kender udtrykket =date() som findes i en del rapporter. Jeg har også under opstarten af databasen set fejlmeldingen "KnobControl.ocx" mangler eller brudt reference, ligesom funktionen =Trim([Fornavn]& " " & [Efternavn])giver fejlmelding #Fejl.
Der har været en henvisning om opgradering af JET 4.0 og det har jeg gjort, uden effekt.
Jeg er kørt helt fast, og vil være glad for et hint
Jeg har Windows XP sp3, Office 2003 sp3

mvh
Steen
Avatar billede mugs Novice
07. januar 2009 - 12:56 #1
"brudt reference"

Check dine referencer i VBA-modulet > Tools > Refrences og se, om der står skrevet MISSING ud for een af referencerne.
Avatar billede steenb Nybegynder
07. januar 2009 - 23:21 #2
Tak for svar. Jeg har været inde på VBA > Tools > References, men funktionen er ikke aktiv (knappen References er sløret), så der må være noget jeg gør forkert. Der står ikke MISSING nogen steder. Jeg ser en gul markering af af et fejlende modul fx. "form_opdatering > Private Sub Arkiver_udmeldte_døde_Click()". De tilhørende forespørgsler virker dog hver for sig, men ikke når de kaldes via formularen. Her får jeg igen fejlmeldingen om manglende reference eller manglende KnobControl.ocx. så jeg fornemmer at fejlen må hænge sammen med det, eftersom det er mange forskellige funktioner der ikke virker, hvor mon jeg finder den forbindelse. Jeg har i en enlkelt forespørgsel prøvet at erstatte funktionen =Date med Now(), det fik den forespørgsel til at virke
Jeg er desværre ikke skrap nok til gennemskue hvad der går galt, så jeg behøver stadig hjælp, tak

mvh
Steen
Avatar billede mugs Novice
08. januar 2009 - 06:13 #3
Når knappen references er sløretr skyldes det sikkert, at du har en fejlmeddelelse kørende. Prøv i menuen Run > Reset at 0-stille fejlmeddelelser og check referencerne igen.

Du kan også i menuen Debug > Compile prøve at se, om der komme nogle markerede linier og så fejlfinde på den.

Jeg var ude for nogelunde samme fejl for nogle dage siden, idet fejlmeddelelsen siger brudr reference. Det skyldtes at brugeren benyttede Word Ver. 11 og jeg Word ver. 10. Det var i forbindelse med dataoverførsel fra Access til Word.
Avatar billede steenb Nybegynder
09. januar 2009 - 23:52 #4
Problemet er løst. Da jeg omsider fandt ind til "references" var der en Missing. Det viser sig at være mit filmredigeringsprogram Pinnacle 9 som af uforståelige grunde har lavet en link til en af sine egne filer KnobControl.ocx.
Jeg har for nyligt opdateret til Pinnacle 12, hvorved den file automatisk er fjernet sammen med vers. 9.
Det har medført en række uigennemskuelige fejl, som fx at systemet ikke kendte =date() og =Trim og forsk. andre.
Da jeg fjernede fluebenet ud for Missing og genstartede Access, var alt i orden, og linket fandtes heller ikke mere i References.
Tak at du ledte mig på sporet, du får pointene, jeg er blot ikke helt klar over hvordan jeg giver dem.

mvh
Steen
Avatar billede mugs Novice
10. januar 2009 - 00:00 #5
Du markerer mit brugernavn og trykker derefter Accester. Godt du fik problemet løst og tak for point.