Avatar billede jensand Nybegynder
31. december 2008 - 08:31 Der er 11 kommentarer

jeg kan ikke få lyd efter formatering

hey jeg formaterede min ene stationær igår
der sidder et <b>Gigabyte ga-k8nf-9</b>
jeg har installeret alle driver til det fra deres hjemmeside.
men jeg kan bare ikke få lyd ud af den :(
jeg har prøvet at sætte jack stikket ind i alle hullerne men ingen af dem virker
heller ikk den grønne som jo er mest normal.
er der nogle der ved hvad jeg skal/kan gøre :)
og jeg har tjekket i BIOS under AC´97 den står til AUTO
og det må være det rigtige da man kun kan vælge imellem auto eller disabled. :)

JensAnd.
Avatar billede peet-49 Novice
31. december 2008 - 08:48 #1
Auto er det rigtige, du har husket chipsetdriver til bundkortet, det er den vigtigste.
Avatar billede computerlab Nybegynder
31. december 2008 - 14:32 #2
Hvis du kører med Windows, har du så checket enhedshåndtering at der ikke er nogen fejl?
Avatar billede jensand Nybegynder
31. december 2008 - 15:36 #3
der er ingen fejl og alle driver er installeret os chipsæt
Avatar billede jesperpress Nybegynder
09. januar 2009 - 01:21 #4
I "kontrolpanelet"s "Lydenheder" kan der være et flueben i "slået fra" boksene.
Der kan også være valgt en anden lydenhed end den der ender med det grønne minijack stik på bundkortet.
Avatar billede jensand Nybegynder
09. januar 2009 - 07:22 #5
ved du så hvordan man ser hvad der er valgt fordi jeg har haft stikket inde i alle hullerne :D
Avatar billede jesperpress Nybegynder
09. januar 2009 - 16:23 #6
I kontrolpanelet vælges ikon "Lyde og lydenheder". Her vælges fanen "Lydenheder". Her kan man ændre "Standardenhed for afspilning af lyd". Der kunne være en lydenhed på grafikkortet så der er digital-lyd i DVI-stikket.
Bundkortet har 8 kanals high definition audio så de 4 line-out-stik er til front-, center-, rear-, og side-højtalerne. Så det er ikke kun en AC97-lydenhed.
En hurtig løsning kunne være et PCI-lydkort til ca. 150,- kr.
Avatar billede jensand Nybegynder
09. januar 2009 - 19:25 #7
kan du linke etil sådan et billigt lydkort :)
Avatar billede jensand Nybegynder
10. januar 2009 - 09:49 #9
ja okay dem kan man da få rimelig billige :D
Avatar billede jesperpress Nybegynder
14. januar 2009 - 23:39 #10
Har et Gigabyte GA-GC230D også med Realtek-audio, der har samme problem:
1  Media-playeren siger "lyddelen virker ikke"
2  Realtek audio-manageren starter ikke op med windows og kan ikke startes med ikon i kontrolpanel eller direkte i Realtek-mappen under programmer.
Fejlen var en manglende windows-del:
Microsoft UAA Bus driver for High definition Audio  KB888111
Den lå på bundkortets driver-CD med note: For windows XP der kun har SP1.
Men selvom SP3 var kørt på så manglede den alligevel.
Om den også er nødvendig for din Realtek ALC850 lyddel kan kun ses på bundkortets driver-CD så det er bare en ide der måske kan hjælpe dig videre.
Avatar billede jensand Nybegynder
17. januar 2009 - 01:14 #11
jamen jeg har ikke driver cden til dette her bundkort : )