Avatar billede camoma Nybegynder
15. december 2008 - 16:48 Der er 10 kommentarer

Troubleshooting på hardware - råd og vejledning.

Hej,

Uden jeg har installeret noget nyt hardware inden for den sidste tid, så begyndte min Vista(64) installation at køre mere og mere ustabilt og jeg er nu endt med en totalt ubrugelig pc til 17.000 kr.

Specielt under spil men også når eksempelvis browseren kørte (Chrome), så ville systemet crashe og jeg blev smidt ud i en BLÅ eller RØD skærm, der angiver det klassiske "hvis du har prøvet dette før undersøg nyligt installeret hardware (fejlsikret tilstand etc.)"

Jeg oplevede også problemer med, at en patch (til et spil) ikke kunne installeres, fordi installationsfilerne var korrupte (prøvede at re-installere filerne flere gange, samme fejl). Det ledte mig til at tro problemet muligvis var på min Disk. Derfor har jeg genstartet, og kørt Chkdsk 5 gange nu tror jeg, men problemet er vedblevet.
I dag har jeg så oplevet, at først forsøgte min pc at starte op, men fejlede de første fire gange. Den startede altså op i boot prompten, hvor man kan vælge "sikker tilstand" "command line" etc.
Jeg kunne ikke vælge noget, da mit (USB/Bluetooth) tastatur ikke virkede. Derfor prøvede den at starte Windows normalt, og da det ikke gik re-bootede den. Dette gentog sig 4 gange, hvorefter den endelig fik startet op.
Nu har jo så fået det problem, det er at den kan slet ikke tilslutte mus eller tastatur via USB. Jeg har startet pc'en op og den er i log-in skærmen til vista, men jeg kan intet gøre da den ikke vil registrere USB tastatur eller mus (har også prøvet et andet tastatur).Der er kun USB tilslutning til tastatur og mus.

Jeg antager fejlen skal findes i hardwaren et eller andet sted, men jeg kan bare ikke finde ud af hvor, eller hvordan jeg skal fejlsøge. Alle med forslag til hvordan jeg skal troubleshoote denne her(eller kan sige hvad fejlen er?) må meget give et tip.

Min computer er har følgende specs:

CPU 775 CORE2 DUO E8500 3.16GHz FSB1333 6MB 45nm B

MB 775 ASUS P5E64 WS EVOLUTION X48 ATX

VGA PCI-E 512 MB RADEON HD 4870 CLUB 3D GDDR5

KABINET SilverStone TEMJIN - (TJ10Kabinet / Udvidet

KEYBOARD LOGITECH DINOVO EDGE DK BLUETOOTH

STRØMFORSYNING  620W CORSAIR HX SERIES ATX2.2

MUS LOGITECH MX1000 LASER CORDLESS OPTICAL GUNMETA

WD Raptor WD3000ADFD

Patriot Viper PVS32G1800LLK, 4x1024Mb

Mvh Ole
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 17:43 #1
Prøv først at undersøge dine ram med Microsoft ramtester.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede off-line Nybegynder
15. december 2008 - 17:46 #2
Ps. Programmet kan lave den bootdisk du skal bruge, bare du har en blank CD.
Avatar billede camoma Nybegynder
15. december 2008 - 23:53 #3
Super, mange tak.. Kan man ikke også køre en ram-test fra bios egentlig? Nå, men jeg er på kursus i sverige, men vil forsøge med med din MS ram-test onsdag aften, så melder jeg lige tilbage:-)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2008 - 00:09 #4
Nej man kan ikke køre ramtest fra bios. Det er jo heller ikke sikkert dine ram fejler noget, men når man begynder "i blinde" er det et godt sted at begynde, fordi der ofte
er problemer der, og et sted skal man jo starte.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. januar 2009 - 01:06 #5
Fandt du ud af noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2009 - 18:08 #6
Respons???
Avatar billede camoma Nybegynder
11. januar 2009 - 16:42 #7
Sorry,
Jeg løb ind i flere problemer med min pc. Lige pludselig ville den slet ikke acceptere input fra keyboard eller mus længere, og så var jeg i endnu mere vildrede end ellers.

Nu har jeg fremskaffet et ps2-keyboard, og dette lader til at fungere indtil videre. Nu er jeg ved at køre ram-testen (Windows memory diagnostics tool), men har ikke noget svar fra den endnu. Den skriver dog med gul tekst under status: "Hardware problems were detected. To identify bla bla"

Men betyder det, at det er rammene der er noget galt med, eller er det nogen af de andre hardware dele??

Lige et rookie spørgsmål: Jeg har læst i en gammel tråd, at efter tilføjelsen af nye hardware komponenter, så skal man resette CMOS. Er dette stadig aktuelt, eller er var det kun før i tiden man gjorde dette?

Beklager den sene respons (for meget ferie og for meget arbejde):-)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2009 - 17:01 #8
Windows memory diagnostics tool beskæftiger sig kun med RAM. Så hvis den fortæller,
at der er noget galt, så er der ramfejl. Og så er der ikke andet at gøre, end at
prøve med andre ram.
Resette CMOS fordi man får ny hardware? Det har jeg aldrig hørt. Jeg har aldrig
selv gjort det ved installation, og har heller ikke haft problemer med det.
Avatar billede camoma Nybegynder
12. januar 2009 - 11:28 #9
Ok, her kommer lige en statusupdate:

1) Jeg har testet mit system med alle ramblokkene individuelt (4 stk). Med den ene ramblok ville systemet slet ikke starte op. Den har jeg sorteret fra, og har kørt ramtest på de andre uden problemer. (Er dog lidt betænkelig, fordi jeg havde et lignende problem med en af de andre ramblokke, men anden gang jeg forsøgte at starte systemet op virkede det. Den som lader til at være defekt, har jeg dog testet med adskillige gange)??

2) Næste problem er så, at den siger filen "mountmgr.sys", så jeg kan slet ikke starte styresystemet længere. Og når jeg så forsøger at køre en "repair" fra VISTA cd-rommen, så kan den slet ikke finde disken, og får kun mulighed for at søge efter harddisk drivere i en BOOT folder??

3) Ja, som man nok kan forstå af #2. Bios finder slet ikke disken længere, jeg kan ikke finde den inde i BIOS, og den melder ingen disk i dens POST MESSAGE. Dette problem er nyt, da jeg i det mindste ved den kunne finde disken i BIOS før.??

(Jeg har været forsigtig og afladet mig selv og hevet strømstikket ud hver gang jeg har skiftet hardware o.s.v.)

Mvh Ole
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 13:54 #10
mountmgr.sys den er svær for mig. For det første mener jeg, at du skal fjerne den
ramblok du var usikker på, og altså, indtil videre, kun køre med to klodser. Og hvis
du kører med mere en 1. harddisk, så tag den fra du ikke bruger. Og så gå i bios og
tryk på "Optomized defaults" derefter F10 enter. Prøv så om det hjælper, hvis ikke
det gør, kan du jo godt flytte jumperen til CMOS 1 gan til siden, og tilbage igen.