Avatar billede wittenborg Nybegynder
15. december 2008 - 10:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tal-kombinationer

Hej herinde.

Jeg ved slet ikke om mit spgsml overhovedet hører til på dette forum, men da I er de klogeste mennesker jeg "kender" prøver jeg at oprette mit spgsml her. Here goes.

Jeg skal have beregnet og udarbejdet en række talkombinationer.

Opgaven lyder på at jeg har 22 tal fra 1-22 som skal deles ud på rækker med 6 tal i hver.
Feks : 1-2-3-4-5-6 eller 2-5-7-8-12-22 osv.
Det samme tal må ikke gå igen i samme række.

Herefter udtrækkes 3 tilfældige tal.

Jeg skal nu have så FÅ rækker som ovehovedet muligt med 6 tal i hver række, men SAMTIDIG være sikker på at disse 3 tilfældige tal findes på MINDST een af de rækker som er udarbejdet.

Findes der et program som kan udarbejde disse række for mig eller er der een herinde som kan gøre det ?

Det primære er at alle rækker skal have 6 tal og der skal udarbejdes det mindst mulige antal rækker som samtidig garanterer at indeholde 3 tilfældigt udtrukne tal mellem 1 og 22.

Mvh, Lars.
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. december 2008 - 10:58 #1
Jeg forstår ikke helt problemet! Hvis du fordeler alle tal fra 1 til 22 i rækker, og derefter trækker et tilfældigt tal imellem 1 og 22, så er dette tal jo i en af rækkerne, uanset hvordan rækkerne er bygget op?

Jeg går ud fra jeg misforstår dit spørgsmål!?
Avatar billede wittenborg Nybegynder
15. december 2008 - 11:14 #2
Der bliver udtrukket TRE tilfældige tal som alle skal være på een af de givne rækker.
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. december 2008 - 11:30 #3
Jeg forstår stadig ikke hvad du mener!

Som jeg forstår det nu, vil du trække 3 tilfældige tal imellem 1 og 22, som alle skal være i een talrække som indeholder 6 tal. Det kan ikke lade sig gøre, da tallene er tilfældige!
Avatar billede wittenborg Nybegynder
15. december 2008 - 12:03 #4
Der skal genereres X antal rækker med 6 tal i hver række.
Tallene skal ligge mellem 1 og 22 og må kun forekomme een gang i hver række.

Opgaven er nu at generere så få rækker som muligt, men SAMTIDIG nok rækker til at UANSET hvilke 3 tilfældige tal mellem 1 og 22 der bliver udtrukket så findes disse 3 tal på een af de genererede rækker.

Jeg ved virkeligt ikke hvordan jeg skal forklare det anderledes.

De 6 tal behøver IKKE være i rækkefølge ...
Det kan være 1-2-3-4-5-9 eller 12-13-16-17-20-22 osv.
Avatar billede vejmand Juniormester
15. december 2008 - 12:21 #5
Som jeg læser spørgsmålet, svarer det til et lotto-system med 3'er garanti og 22 numre.
Jeg ved ikke hvordan disse systemer er bygget op, men måske der sidder en ekspert i lotto-systemer et sted.  :-)
Avatar billede wittenborg Nybegynder
18. december 2008 - 21:20 #6
Lukker spgsml'et igen.
Jeg skulle bruge svaret inden kl 11 idag, og det er ligesom lidt for sent nu ;-)
Avatar billede vejmand Juniormester
18. december 2008 - 23:29 #7
Husk at markére dit navn i boksen nederst til venstre, og klik på "Accepter".
Så er spørgsmålet rigtig lukket.  :-)