Avatar billede den33 Nybegynder
11. december 2008 - 11:30 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

mappe drev imellem vista og xp

på min vista maskine, skal min xp maskine ha adgang til nogle billeder.
på Vista's delingscenter er de 4 første felter sat i JA.
Fra vista kan jeg set alt det der er sharet på min xp.
Men på min xp kan jeg ikke se noget som helst på min vista, jeg får en "adgang ikke tilgængelig......"
jeg har slået brugkontokontrol fra på vista,, men det hjalp heller ikke..

Andre forslag.?
Avatar billede den33 Nybegynder
11. december 2008 - 11:43 #1
PS. det er vista Business.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. december 2008 - 13:32 #2
Det eneste der fra start er delte på en Vista er mappen delte filer der ligger under brugere..Hvis du vil dele andet er der 2 måder.

1.Ligge mappen/indholdet ind i mappen delte filer.
2.Sætte mappen til deling inde i mappens egenskaber..

Nummer 2 giver også mulighed for at bestemme hvad enkelte brugere på et netværk,har af rettigheder på en given mappe.
Ligger den i nummer 1 har alle brugere alle rettigheder,såsom skrive/læse/ændre osv.
Avatar billede den33 Nybegynder
11. december 2008 - 13:59 #3
har prøvet begge metoder.
men jeg for slet ikke lov til at se vista's delte mapper fra xp.
Når jeg er på windows xp og søge efter vista's delt mapper, for jeg en "Adgang ikke tilgengænelig.... "
Det virke som om at vista har blokeret for at andre maskiner skal søge på den.
Er der noget i firewallen der skal åbnes?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. december 2008 - 14:15 #4
Hvis adgangkode beskyttet deling er sat til i Vista´s netværk og delings center så slå det fra,ellers er du nød til at oprette xp kontoen på vista maskinen også,med samme navn og password som på xp maskinen.
Avatar billede den33 Nybegynder
11. december 2008 - 14:18 #5
den er slået fra!
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. december 2008 - 14:24 #6
Hvilken type netværk er den sat til?..Det skal være privat..
Prøv at kigge her lidt og se om der er noget du har misset.
http://vistaguide.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=363
Avatar billede den33 Nybegynder
11. december 2008 - 14:55 #7
godt link!! :-) jeg kigger på det.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. december 2008 - 16:22 #8
Jeg har lige updatet guiden til nærmere at forklare deling af en mappe på netværk,håber den forklare det godt :)
Avatar billede den33 Nybegynder
12. december 2008 - 11:55 #9
Her er hvad jeg har gjort.

Delt en mappe så alle er medejer.
Har sikret mig at alle maskiner er i samme workgroup (HB_BIB)
Har slået netværksregistrering, fildeling, mappe delte filer, udskriftdeling, til i netværks og delingscenter.
Har sikret mig at netværket er offenlig tilgængeligt.

Jeg få stadig ikke lov til at se noget som helst på vista'en.
Avatar billede den33 Nybegynder
12. december 2008 - 12:12 #10
Har forøvrigt åbne alle de porte, du forslog.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. december 2008 - 15:11 #11
Er brugeren på XP maskinen password beskyttet,for det skal den være.
Er Guest account slået til på Vista maskinen,den skal være slået til.
Er adgangkodetbeskyttet deling slået fra i Vista.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. december 2008 - 15:14 #12
Hvis den sidste ikke er slået fra,er du nemlig nød til som skrevet før at oprette samme konto på Vista maskinen med navn og password.Ellers får du adgang nægtet.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. december 2008 - 18:51 #13
den33 jeg har rettet guiden til,da jeg havde glemt sikkerheden.Som nok er den der driller dig her..Den helt nye friske guide er her.http://vistaguide.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=1169
Avatar billede den33 Nybegynder
12. december 2008 - 19:12 #14
Jeg kigger på det på mandag, da maskiner står på mit arbejde.
Men indtil videre mange tak for hjælpen.

God Weekend :-)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. december 2008 - 23:22 #15
Bare i orden og i lige måde :)
Avatar billede den33 Nybegynder
15. december 2008 - 10:03 #16
Her er opsætningen på de 2 maskiner.
Windows XP:
2 bruger, en Default og en administrator.

Default:
Default brugeren logger automastisk ind med " control userpasswords2" kommandoen.
Default brugeren har ikke noget password, da det har skabt nogle problemer med pauseskærmen.
Default brugeren har "gæst" rettigheder

Administrator:

Administratoren, har administrator rettigheder.
Administratoren, logger på med password.

Vista:

Det er fuldstændig det samme.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
18. december 2008 - 19:33 #17
Hmm fik ikke mail fra denne mere,virker det stadig ikke?
Avatar billede den33 Nybegynder
18. december 2008 - 21:15 #18
nej det virker overhoved ikke.
Men jeg tager på jule ferie nu,, så det kommer lige til at ligge i bero til efter ferien..

god jul og godt nytår.. :-)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
19. december 2008 - 13:02 #19
Ja måske vi er blevet klogere i det nye år,så god jul og godt nytår herfra også :)
Avatar billede boxe Nybegynder
28. december 2008 - 20:03 #20
Corleonedk >> Godt nok ikke min tråd, men jeg havde præcis samme problem og takket være din guide, virker det nu som det skal :-)  Det er det med "Sikkerheden" - fanen jeg ikke havde fået med. Derfor virkede det ikke for mig...

Dog skal det måske lige tilføjes i din guide at under "Deling" fanen, der behøver man ikke at give Fuld Tilladelse ;-)  Bare man har gjort det under "Sikkerheden"
Avatar billede corleonedk Nybegynder
28. december 2008 - 23:27 #21
Lyder godt boxe :)

Ang "deling" er det mere for at være sikker på Vista nu også forstår det hele ;o).Betyder ikke det store at man lige gør det.
Avatar billede den33 Nybegynder
07. januar 2009 - 11:13 #22
Jeg ved simplhent ikke hvad der er galt. Alt er sat op som i linket,
har prøvet af flere omgange. Ingen gang de mapper der er sharet at vista som standart, kan jeg ikke se af Win xp
Avatar billede den33 Nybegynder
07. januar 2009 - 11:21 #23
sorry,, kom til at trykke send.

Den mappe jeg vil ha sharet ligger i Default->billeder.
Men jeg synes ikke rigtige at jeg kan få lov til at share Default mappen.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
07. januar 2009 - 18:08 #24
I din xp maskine gør dette...

1. Åben kør, og skriv ncpa.cpl
2. Højreklik på den forbindelse du benytter, og vælg “Egenskaber”. (f.eks. “LAN-forbindelse”)
3. Sørg for at der sat et flueben i “Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk”
Avatar billede den33 Nybegynder
07. januar 2009 - 18:27 #25
aaaahhh, :-) Tro du har fat i noget af det rigtige..:-)
prøver i morgen.
Avatar billede den33 Nybegynder
08. januar 2009 - 08:55 #26
øv, for den!! Det står de allerede på.
Avatar billede den33 Nybegynder
08. januar 2009 - 09:16 #27
Men jeg har et problem.
Jeg kan ikke udfører punkt 5. i din guide, jeg kan godt trykke på redigere, men tilfør knappen er ikke highlighte.
Jeg er inde som administrator.
Avatar billede den33 Nybegynder
08. januar 2009 - 11:30 #28
har styr på det nu, punkt 5. var mangel på bruger rettigheder.
Men resultatet var det samme, stadig ingen forbindelse.

Jeg har opdaget noget underliget.
Hvis jeg går ind i "Netværk" på vista,, og prøver at logge mig på en af de maskiner i netværket. Vista spørge efter et bruger navn og password, jeg skriver ved bruger navn.
Brugernavn: administrator
Password:********

MEN vista ændre min brugernavn til Datastuen\administrator (datastuen er navnet på vista maskinen) hvor efter den kommer op men en fejl om at jeg skal kontroller brugenavn og password.
Brugernavn og password ER korrekt.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
08. januar 2009 - 13:15 #29
Gå i netværks og delingscenter og slå adgankodebeskyttet deling fra.
Avatar billede den33 Nybegynder
08. januar 2009 - 14:01 #30
den er slået fra..!!? jeg fatter ikke at det ikke virker..
Jeg forstår ikke, jeg ikke kan se nogle at de mapper der er share på vista,heller ikke dem som vista har share som default.

Tro du det er noget på xp maskinen der ikke er som det skal være.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
08. januar 2009 - 18:52 #31
Er guest account slået til på Vista maskinen?..Hvis ikke så slå den til...
Husk også at kontoen på XP maskinen skal være password protected..
Avatar billede den33 Nybegynder
09. januar 2009 - 10:01 #32
Er guest account slået til på Vista maskinen?..Hvis ikke så slå den til... CHECK
Husk også at kontoen på XP maskinen skal være password protected.. CHECK

Jeg har opdaget noget underliget.
Hvis jeg går ind i "Netværk" på vista,, og prøver at logge mig på en af de WINDOWS XP (Glemte jeg at skrive i den oprindelige indlæg) maskiner i netværket. Vista spørge efter et bruger navn og password, jeg skriver ved bruger navn.
Brugernavn: administrator
Password:********

MEN vista ændre min brugernavn til Datastuen\administrator (datastuen er navnet på vista maskinen) hvor efter den kommer op men en fejl om at jeg skal kontroller brugenavn og password.
Brugernavn og password ER korrekt.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
09. januar 2009 - 12:47 #33
hvad sker der hvis du skriver datastuen som brugernav.
Avatar billede den33 Nybegynder
09. januar 2009 - 12:58 #34
det tætteste jeg nåede i dag på succes, var da jeg slå alt antivirus og firewall fra i vista. Hvis jeg så skrev \\datastue\default I "opret forbindelse til netværksdrev" på en win xp maskine, fik jeg et vindue frem hvor jeg kunne skriv bruge navn og password.
Men lige meget hvad jeg skrev som bruge navn eller password fik jeg en fejl.
Det er 3 bruger på vista maskinen, det var selvfølgelige de 3 jeg prøvede at logge ind med.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
09. januar 2009 - 21:55 #35
Prøv at oprette din XP bruger på vista maskinen med samme navn og samme password..
Avatar billede den33 Nybegynder
12. januar 2009 - 09:14 #36
Det gør den allerede.

Vista bruger:
Gæst
Default
Administrator

Win xp bruger:
Default
Administrator

Både xp og vista logger ind som default, ved hjælp af control userpasswords2 kommandoen.
Har prøvede at slå control userpasswords2 fra og logge korrekt ind, men det gav ingen forskel.

Gæste kontoen på vista er aktiveret, men bliver ikke brugt.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. januar 2009 - 10:41 #37
Hvis du har gjort alt som beskrevet i guiderne,og det stadig væk ikke virker.Må der være noget andet der er galt,jeg skal ikke kunne sige hvad...
Hvis administrator er samme navn og password på begge maskiner,kan det måske være fejlen.Det burde det ikke,men mærkeligere ting er set.Prøv hvis det er at lave en xp konto med et andet navn,og opret samme på vista maskinen.Vær logget på Vista med din normale admin konto,og prøv så og se om den nye xp konto virker bedre..

Hvis heller ikke det hjælper må jeg smide håndklædet i ringen desværre..
Avatar billede den33 Nybegynder
12. januar 2009 - 11:39 #38
:-) :-) har fundet fejlen...
det er trend micro's firewall der blokere.
Du har sat så meget i sving, så du få point alligevel.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. januar 2009 - 18:13 #39
He he nå så det var synderen,ja det ku jeg have sagt mig selv egentlig.At du havde en anden firewall..Nå men pyt du fik det løst jo