Avatar billede underscor Nybegynder
27. november 2008 - 13:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ændre strøm og spænding fra bil batteri.

hej eksperter. jeg har et bil batteri og skal bruge 2 utag fra det. et på 5 v 300 ma og et på 12 v 500 ma. nogle der har styr på hvordan jeg lige fixer det?
best regards
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2008 - 14:32 #1
5 volt med 7805 regulator:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/390068_DS.pdf

Diagrammerne til sidst kan også anvendes med 12 volt 7812 regulator.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2008 - 14:36 #2
Skal du over 500 mA, så skal der en køler på.

Forsynet fra et bil batteri, så er det mest enkle diagram tilstrækkelig. 2 kondensatorer og en 7805 eller 7812.
Avatar billede underscor Nybegynder
27. november 2008 - 15:34 #3
må nok tilstå at jeg ikke fik så meget ud af det link du sendte. kan lodde og lave print men så stopper mine evener også. har hjerne til velleman ;-)
Avatar billede underscor Nybegynder
27. november 2008 - 15:36 #4
det jeg skal bruge det til er at jeg skal have lavet et udtag der kan give en harddisk konstant strøm i bilen.
27. november 2008 - 17:48 #5
PS: Hvis bilbatteriet er på ~12-14V så er det ikke så smart at bruge en 7812 - der 'tabes' ~1.5V over den = ~9.5V = Det går ikke!!!
27. november 2008 - 17:50 #6
... det er lige før at det er billigst/lettest/sikrest at bruge en 12VDC->230VAC omformer. Derefter en lille 5V+12V strømforsyning...
27. november 2008 - 18:04 #7
Avatar billede underscor Nybegynder
27. november 2008 - 19:10 #8
ja den løsning har jeg også tænkt på. men det virker lidt fjollet at lave 12 volt om til 220 for igen at lave det om til 12. og vil også have det skal laves så kompakt som muligt så den løsning jeg søger er en lille psu som jeg selv kan bygge.
27. november 2008 - 19:59 #9
... du skal vi 'bygge' en [9-15V ustabil til præcist 12.00V stabil] omsætter. Det kræver en SwitchMode Powersupply. Der findes færdige små boxe som ka' lige det nævnte...
Prøver at finde noget ...
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
28. november 2008 - 15:50 #10
Det er ikke min erfaring at  en harddisk er så kritisk med spændingen at en enkelt volt betyder så meget

1. Den går ikke i stykker ved underspænding men opfører sig blot Underligt.
en Zenerdiode på 9 volt i serie med en grøn lysdiode og en modstand på 56 ohm kan vise når batteriet er nok opladet.(slukket ved underspænding)

2. Overspænding kan klares med en simpel Zenerdiode på 12,5 volt parallelt over spændingsforsyningen i serie med en modstand på 56 Ohm 2 watt. Zenerdioden skal ligeledes kunne klare 2 watt

3. 5 volt klares som beskrevet med en 7805  Ben 1 forbindes til plus på batteriet ben 2 til Minus og ben 3 til harddisken. Ligeledes trækkes en ledning fra minus på harddisken til minis på batteriet.  Hvis det giver anledning til støj sætten der en 100 nf kondensator parallelt over indgangen.
Xjens
Avatar billede underscor Nybegynder
28. november 2008 - 15:55 #11
hvad så mht til amp. på hd står der jo mA levere batteriet ikke mange flere amp vil jeg ikke brænde hardisken af på den måde?
Avatar billede underscor Nybegynder
28. november 2008 - 15:57 #12
hvis jeg har forstået det korrekt trækker jeg en ledning fra begge minus på hd direkte til minus på bil batteri. de 12 volt + trækker jeg også direkte?
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
28. november 2008 - 17:03 #13
I banken står der millioner
i min lomme er der ikke end gang een!

Sådan er det også med strøm ( du er ikke ene om denne misforståelse, den deler du med 95 % af befolkningen, det lever vi prodfessionelle højt på nogle mere grådigt end andre.)
Nej!
Det er altid modtager(=apparat) der bestemmer strømstyrken når spændingsforholdet er indgået.
Hvorfor så den snak om 500mA ?
Jo hvis du nu valgte en strømforsyning der ikke kunne levere så meget (som at låne penge i Roskilde bank)

Med hensyn til forbindelserne
12 volt forsyning direkte + til + og - til - med et lille print hvor zenerdioder og indikatordioder sidder på paralellt mellem de to ledninger (test dog først om alt er korrekt)
5 volt som beskrevet i mit punkt 3. Ic'en kan sagtens sidde på printet også.
De 7 volts tab ved 300 ma giver dog et varmetab på ca 2 watt så brug en lille køleribbe
XJens
Avatar billede underscor Nybegynder
28. november 2008 - 17:14 #14
det lyder rigtigt fornuftigt det du siger. jeg siger mange tusinde tak for hjælpen!
Avatar billede underscor Nybegynder
28. november 2008 - 17:15 #15
:-)