Avatar billede raketen Novice
19. november 2008 - 18:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hotswap hdd til IBM xSeries 345

Jeg står og skal have bygget en server på benene, der skal bruges som web, video og download server.
Der skal stoppes 6 stk Scsi diske på minimum 146 gb pr stk.
De skal så køre raid 5, men mit spørgsmål lyder så:
Der er nogle at de scsi diske man kan købe har en hotswap funktion, hvad gør denne funktion og er det en nødvendighed?
For hvis det ikke er en nødvendighed, så er der ca. 16-1700 kr til forskel i pris og det briver jo en del ved 6 diske...
Avatar billede chalde Seniormester
20. november 2008 - 00:40 #1
Hot Swap gør at du kan skifte enheder (her diske) uden at lukke systemet ned.
Meget anvendeligt i 24/7 miljøer når (før eller siden sker det) en disk dør.
Disk dør -> ud med død -> i med ny -> array rebuildes, alt imens systemet kører videre uden afbrydelser.
Ved ikke om diskene ligefrem skal være certificeret. Vi har gjort det med både SAS/SCSI og standard SATA diske på vores forskellige servere uden problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2008 - 00:43 #2
Hotswap bestemmes ikke af om du har brug for at kunne skifte diske uden at lukke
systemet ned, men af om serveren har plads til hotswap diske eller plads
til normale interne diske.

Og så mener jeg at RAID-5 er ved at være lidt gammeldags.
Avatar billede raketen Novice
20. november 2008 - 09:32 #3
Arne v: Den må du godt lige skære ud i pap.
Jeg har ikke rigtigt rodet med servere som sådan men kun alm pc.
(har da selv samlet og oc'ed min spand)
Og hvad ville du foreslå i stedet for raid 5?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2008 - 15:01 #4
Hvis serveren har plads til 6 hot swap diske i fronten og 2 diske inden i, saa
kommer du jo ikke langt emd at koebe 6 almindelige diske - og hvis der ingen hotswap
pladser er men plads til 6 interne diske, saa kan du ikke bruge 6 hot swap diske.

----

Jeg vil mene at man idag bruger RAID 1+0 hvis performance er vigtig - og hvis ikke
performance er det, saa koeber man ikke SCSI diske.
Avatar billede raketen Novice
20. november 2008 - 20:53 #5
Jeg ved ikke om jeg fik forklaret mig helt rigtigt.
jeg kunne godt tænke mig at vide om man kunne bruge alm. scsi ultra 320 i de 6 hot-swap pladser.
Og om det er muligt at frakoble dem ligesom hotswap diske.
et link til server https://www.uni-hohenheim.de/meisencam/pdf/eserver.pdf

typper hdd der muligvis skal bruges:
hot swap diske
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=458949&searchArea=&Soegeord=

alm u320
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=121272&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2008 - 01:46 #6
Disk bays (total/hot-swap) 6/6

siger at den kun tager how swappable diske.

Er du sikker på at den hotswappable disk du har fundet passer i IBM xSeries ?
Avatar billede raketen Novice
21. november 2008 - 10:20 #7
Jeg er ikke sikker på noget som helst :P
Avatar billede raketen Novice
21. november 2008 - 10:21 #8
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2008 - 15:06 #9
jeps
Avatar billede raketen Novice
22. november 2008 - 22:56 #10
Men igen hvis den kan køre med alm scsi u320 diske så er der alligevel ca. 10.000 kr at spare.
Så det er noget jeg vil være helt sikker på.
Ps. hvis jeg kører raid 0 og den smider en disk er hele lortet væk på alle diske, men hvis jeg kører raid 5 er der mulighed for at smide 1 disk og stadig køre videre.
Og raid 1 der går næsten for mange diske til, plus den ikke kører "stripe" til diskene.

Er der noget lign. raid 5? Jbod eller noget i den dur?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2008 - 23:03 #11
RAID 1+0 giver både sikkerhed og performance

RAID-5 er den billigeste løsning med sikkerhed, men performance er ikke for god
Avatar billede raketen Novice
27. november 2008 - 18:24 #12
skal du have lidt point... så kom med svar
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2008 - 18:40 #13
kommer her
Avatar billede raketen Novice
27. november 2008 - 20:32 #14
Tak for hjælpen,
Jeg får købt IBM Hot Swap SCSI HDD 146.8 GB, 10.000 RPM, Ultra320 SCSI det skulle passe til en ibm spand ;P