Avatar billede friis3450 Nybegynder
18. november 2008 - 15:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ram - sidste 1 Gb ikke genkendt i bios, men delvist i Vista?!

Hej alle..

Jeg har i lang tid haft 2GB ram. Har nu købt 2GB mere (selvfølgelig fuldstændige identiske Corsair ram: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422)

Problemet er følgende:
I bios genkender den kun 3GB. Det samme gør den i joblisten i Windows Vista (http://img381.imageshack.us/my.php?image=joblistegh5.jpg). MEN -  under system egenskaber/oversigt i Vista viser den 4GB? (http://img381.imageshack.us/my.php?image=systemvp8.jpg)

Jeg har Vista 32bit og ja I know at den ikke kan håndtere alle 4 GB, men burde da kunne håndtere mere end 3 - især da mit gfx kort kun har 256 mb ram.. Og det mest underlige er da at den kun viser 3 GB i bios?!
Jeg har byttet om på ramklodserne osv for at være sikker på at en af klodserne ikke er defekte.

Håber på i kan hjælpe! :)

Mit mobo er et Asus P5B Deluxe

På forhånd tak!!! :)
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2008 - 15:18 #1
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2008 - 15:20 #2
Er der en bios update til pc? - se på producents hjemmeside.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
18. november 2008 - 21:30 #4
Takker for fede links! -. det gjorde mig en del klogere.. Da mit bios også kun rapporterer 3GB ram må jeg antage at min mobo sætter en begrænsing - i hvert fald for en udnyttelse af de sidste MB.. jeg prøver med en bios update..

Vender tilbage..
Avatar billede friis3450 Nybegynder
18. november 2008 - 21:59 #5
Jeg har nu flashet bios med seneste version (beta'er undtaget) .. Den genkender stadig kun 3Gb i post status ved boot.. Jeg ved at Vista ikke kan håndtere over ca. 3, men hvorfor delen kan mit mobo ikke?

Svaret på dette er svaret som udløse point og lukker min strøm af spørgsmål :)
Avatar billede friis3450 Nybegynder
18. november 2008 - 22:45 #6
Hmm har læst mig til at det er Memory Remapping Feature som er disabled (som den skal være når det er et 32 bit system) og derfor viser den ikke mere end 3 gb i bios..

haverslev - smid svar så får du point :)
Avatar billede haverslev Novice
19. november 2008 - 08:23 #7