Avatar billede Slettet bruger
17. november 2008 - 20:49 Der er 5 kommentarer

Efterlyser gode råd til opbygning af nyt site

Jeg er ved at planlægge et nyt site, og hvis du har gode råd til det, er du meget velkommen.
Det skal laves i CSS, som jeg kun har lidt erfaring med.
Det skal være ca. 1024px i bredden og ubegrænset højde.
Øverst skal der være en header i den fulde bredde og ca. 150px høj, og heri skal der køre én eller 2 flash films.
Derunder kommer så en vandret drop down menu (også i CSS, hvis jeg kan finde noget godt). Den skal indeholde 7 eller 8 hovedmenupunkter med yderligere 2 niveauer.
Jeg regner med at ’include’ koden til menuen, idet den skal gå igen på alle sider. Og det er der vel ingen problemer i, hvis jeg bruger php?
Den faste struktur for indholdssiden bliver 3 kolonner, 1 smal i hver side og en bred i midten, som så efter behov deles ind i mindre dele, forskelligt fra side til side.
På en af siderne bliver der dog kun en smal kolonne i venstre side, idet resten af bredden skal indeholde et message board. Det var egentlig min plan at lave sitet i frames, idet jeg så nemt kunne lægge boardet ind i en frame. Men er det ikke også enkelt at gøre det med CSS?
Geniale kommentarer er særdeles velkomne, og jeg er især interesseret i:
>> Henvisning til et sted, hvor jeg kan finde god CSS kode til menuen. Jeg har brugt en hel aften på at finde og bookmarke nogle – for så at opdage, at IE havde smidt det hele ud!
>> Forklaring på, hvordan jeg ’includer’ menukoden på alle sider.
>> Forklaring på, hvordan jeg ”embedder” message board på en af siderne.
På forhånd mange tak.
Avatar billede htx98i17 Professor
17. november 2008 - 21:00 #1
include i php: <? include("fil.php"); ?>
fil.php skal så indeholde menuen
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2008 - 22:03 #2
Tak skal du have.
Glemte at skrive, at det er et phpBB Bulletin Board, der skal lægges ind på én af siderne.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2008 - 22:11 #3
Kode til en vandret drop down-menu:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/menuer.asp?id=menudrop

En hurtig søgning på Google gav følgende:
http://www.cssplay.co.uk/menus/final_drop.html

Måske kan du aflæse nogle hints i kildekoden :)

  // Steeven
Avatar billede fastwrite Nybegynder
18. november 2008 - 02:47 #4
www.html.dk - og deres tutorials kan være en god start, hvis du er nybegynder.

ellers kan jeg også anbefale joomla.org som er et gratis PHP cms system, som du kan bygge op i moduler, som du har lyst til.

mht til dine bookmarks.. hvis du fx bruger Firefox og installerer GMARKS - så har du altid dine bookmarks på dig - hvis du vel at mærke også har en Gmail konto (men hvem har ikke det efterhånden?).
Avatar billede e-block Juniormester
29. december 2008 - 10:46 #5
Må jeg også anbefale http://www.webdesign101.dk/ hvor du kan finde både menuer, og templates til websider. Derudover kan det være en god ide at læse de bøger som knytter sig til sitet.
Held & lykke med projektet.