Avatar billede hkb-x Nybegynder
13. november 2008 - 20:12 Der er 2 kommentarer

udregning af gruperede værdier

jeg har en tabel der har 2 kolonner (k1, k2). k1 værdierne er bundet sammen i grupper af forskellige k2 værdier så hvis 2 k1 værdier har samme k2 værdi så er de en gruppe. En bestemt værdi af k1 kan sagtens være bundet sammen med andre k1 værdier i forskellige grupper altså med forskellige k2 værdier.

I denne tabel vil jeg gerne undersøge, for en k1 værdi: K, hvor mange gange andre k1 værdier der er bundet sammen med den. Altså en liste af k1 værdier der er i en eller anden gruppe med K og et antal af hvor mange gange den enkelte k1 er i gruppe med K.

Der skal nogle subqueries til tror jeg men hvordan vil i løse denne opgave i ren SQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2008 - 01:19 #1
proev med en self join:

SELECT t2.k1,COUNT(*)
FROM tabel t1,tabel t2
WHERE t1.k=t2.k AND t1.k1=K
GROUP BY t2.k1
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2009 - 04:16 #2
OK ?