Avatar billede sommergrafik Nybegynder
28. juni 2001 - 09:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

USB - bedre/hurtigere end LPT?

Kan nogen fortælle om USB-porten er bedre end LPT til transport af større printerfiler. Jeg synes umiddelbart at USB er noget langsommere?
Avatar billede leif Seniormester
28. juni 2001 - 09:51 #1
USB burde være en smule hurtigere.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 09:52 #2
Det kommer vel også an på om din printers usb system er hurtigt
Avatar billede sommergrafik Nybegynder
28. juni 2001 - 10:14 #3
Printeren er en QMS 860+ printsystem, ældre sag faktisk fra \'93! m. masser af ram, kører 1200 dpi perfekt men printeren er jo fra før USB blev opfundet. Har dog opdateret drivere etc. så jeg aner ikke om den egentlig kender USB?
Avatar billede leif Seniormester
28. juni 2001 - 10:17 #4
Hvis der ikke sidder en USB port på printeren er det jo klart, for hvis det bare en konverter du har siddende, siger det sig selv. Så skal den konverte signalet.
Avatar billede hobbez Nybegynder
28. juni 2001 - 10:23 #5
USB burde være hurtigere, hvis man kigger på hvor mange data der skal transporteres.

Men der er jo en driver der foretager konverteringen, så spørgsmålet er jo ikke alene transport af data, men også et driverspørgsmål.

Hvis din printer er fra \'93 så kender den intet til USB, og skal derfor ud i noget fixfaxeri med at have en USB-box til printeren osv.

/Rob
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. juni 2001 - 10:25 #6
USB
Short for Universal Serial Bus, a new external bus standard that supports data transfer rates of 12 Mbps (12 million bits per second). A single USB port can be used to connect up to 127 peripheral devices, such as mice, modems, and keyboards. USB also supports Plug-and-Play installation and hot plugging.

LPT (Parallel)
A parallel interface for connecting an external device such as a printer. Most personal computers have both a parallel port and at least one serial port.

On PCs, the parallel port uses a 25-pin connector (type DB-25) and is used to connect printers, computers and other devices that need relatively high bandwidth. It is often called a Centronics interface after the company that designed the original standard for parallel communication between a computer and printer. (The modern parallel interface is based on a design by Epson.)

A newer type of parallel port, which supports the same connectors as the Centronics interface, is the EPP (Enhanced Parallel Port) or ECP (Extended Capabilities Port). Both of these parallel ports support bi-directional communication and transfer rates ten times as fast as the Centronics port.

Macintoshes have a SCSI port, which is parallel, but more flexible.

LPT porten kommer slet ikke op i samme hastigheder som USB porten. USB porten har udover at være meget hurtig og fleksibel, den store fordel at den understøtter \"ægte\" plug\'n\'play.

I forbindelse med en printer kan en USB port desværre virke lidt ustabil. I teorien burde den være langt hurtigere, men ofte ser man at specielt ældre USB printere kører bedst på parallel porten. Du kan evt. prøve med en nyere driver.

NanoQ
Avatar billede dar Nybegynder
28. juni 2001 - 13:18 #7
sommergrafik>> Hvis der ikke er en USB-port på printeren kan du jo ikke bruge usb til særlig meget i denne sammenhæng. Det kan da godt være at der findes en eller anden usb-til-lpt konverter/adapter, men denne vil jo bare gøre det hele endnu langsommere. Ordsproget \"Ingen kæde er stærkere end det svageste led\" passer meget godt ind her.
Avatar billede sommergrafik Nybegynder
28. juni 2001 - 13:23 #8
usb-porten går til printerens centronics med et standard usb/centronics-kabel?