Avatar billede teamdev Novice
11. november 2008 - 21:58 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Modtager ikke mail

Hejsa,

Jeg har netop installeret en SBS 2003, men exchangen volder mig kvaler.
Jeg kan sende fra den uden problemer men ikke modtage.

Der er oprettet MX record of der er åbnet for smtp (port 25) i firewall ind til serveren
Der er også åbnet for smtp fra lan til wan.

Exchangen har jeg gennemgået fra A - Z og sammenlignet med en anden velkørende exchangeserver, men ikke lige faldet over noget.

Nogen der har en idé ?

Kan der være spærret for indgående trafik på port 25 fra min udbyder?

Hvordan kan jeg eventuelt tjekke det?
Avatar billede gunfar Nybegynder
11. november 2008 - 22:14 #1
har haft dette problem selv
dt var fordi microsoft havde lukket for min xp udgave
de påstod at det var en uddød udgave jeg havde ( kopi uden godkendt registerings nøgle) ,ja sådan kan der ske så meget
Avatar billede leif Seniormester
11. november 2008 - 22:19 #2
Ja, der kan være spærret for indgående på port 25.

Hvilken udbyder har du ?
Avatar billede gunfar Nybegynder
11. november 2008 - 22:23 #3
jeg kunne modtage men ikke læse teksten i mailen
Avatar billede teamdev Novice
11. november 2008 - 22:26 #4
gunfar,

dette har intet med xp at gøre. Dette er en windows SBS 2003 server ægte vel at mærke

Leif, jeg bruger tdc
Avatar billede gunfar Nybegynder
11. november 2008 - 22:29 #5
ok var kun ment som en almen oplysning fra egen erfaring,,
Avatar billede teamdev Novice
11. november 2008 - 22:36 #6
Det er også fint nok gunfar
Avatar billede leif Seniormester
11. november 2008 - 23:03 #7
Så kan du sagtens sidde på en forbindelse med port 25 blokeret.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 05:27 #8
tror også som Leif, at din internetudbyder blokerer for port 25. Snak med dem om at få fjernet filtret eller hvordan du så løser problemet. Normalt er det noget med at man bruger en af deres smtp servere som mx-backup.
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 07:17 #9
Hej Riversen, takker.

Jeg har en velkørende exchange på min arrownet forbindelse, den anden server er koblet på en tdclinie som jeg har via mit arbejde, det burde være til at få fikset. Alternativt kunne jeg teste ved at flytte serveren over på min arrownet forbindelse, og så rette mx recorden.

jeg vender tilbage i eftermiddag
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 16:49 #10
TDC kører med port 25 filter, selvom du har forwardet det i routeren etc. Så enten skal du have dem til at fjerne filtret eller benytte deres smtp server... kan ikke huske hvad den hedder.
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 17:18 #11
jeg bruger pasmtp.tele.dk for den udgående trafik og det virker fint.

Problemet er mailtrafikken ind
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 17:45 #12
ja, det er jeg klar over ;)
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 17:47 #13
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 18:58 #14
hmmm, det vil sige at jeg blot tilføjer backup-mx.post.tele.dk som MX record med pri 20, så skulle det hele køre ad sig selv!?
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 19:01 #15
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=6003
forklarer det samme, men er fra TDC :-)

Jeg har nu gjort som beskrevet, og må vel så lige vente nogle timer før der sker noget eller hur?!
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 19:09 #16
Det skal lige tilføjes at jeg har tilføjet et yderligere domæne til min exchange,  kan jeg have glemt noget der?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 19:44 #17
ja, dns ændringen skal lige spredes rundt omkring. Jeg tror dog også domænet skal sættes op hos TDC. Det står ikke i vejledningen, men når jeg tester får jeg "relay access denied", selvom min server også står på en TDC linie (dog uden port filtrering).

Du kan nemt teste din opsætning af det andet domæne vha. telnet og smpt kommandoer
telnet <servernavn> 25
den skaber forbindelse og herefter
Wed, 12 Nov 2008 19:42:25 +0100
helo somewhere.com
mail from:<emailadressepåafsender>
rcpt to:<emailadressepåmodtager>
data
354 Start mail input; end with <CRLF>.<CRLF>
subject:test
test mail
.
quit

hver linie giver et svar tilbage fra serveren pånær i data delen.
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 21:07 #18
Fint. Nu har jeg testet ved at telnette serveren over en VPN forbindelse
Her kan jeg sagtens sende en mail til en konto kh@elizabeths.dk
når jeg prøver at sende en mail fra min arbejdsmail får jeg beskeden
Unable to relay for kh@elizabeths.dk

På serveren har jeg tilladt relay for elizabeths.dk

Jeg har åbnet for smtp i firewall og telnet er der også åbnet for, men når jeg prøver udefra uden vpn kan jeg ikke telnette hverken på 23 eller 25. lugter det ikke ret meget af at der er lukket for de porte ?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:16 #19
jo, det gør det.
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 21:24 #20
Altså det at jeg via telnet kan sende en mail til en specifik konto på serveren betyder vel saå at jeg har sat den rigtigt op, og at problemet er at udbyder har lukket porten.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. november 2008 - 21:25 #21
ja. Og hvis du får relay fejl fra tdc's server betyder det, at de skal have sat den op til dit domæne.
Avatar billede teamdev Novice
12. november 2008 - 22:10 #22
super. Smid et svar riversen så får du et stykke kage ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
13. november 2008 - 06:08 #23
kage vil jeg gerne have, men behold bare pointene.
Avatar billede teamdev Novice
13. november 2008 - 06:36 #24
Det vidste jeg nu godt. :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
13. november 2008 - 10:07 #25
nå, du spiller bare høflig ;).