Avatar billede lanieldk Mester
07. november 2008 - 09:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Adgang til NAS

Efter jeg formaterede min pc og installerede WIN XP Pro har jeg ikke kunnet logge på min NAS, hvor jeg selvfølgelig har gemt alle mine billeder og andre meget vigtige ting. Jeg får bare at vide at min kode er forkert - den kan fint detectes.
Det eneste jeg kan komme i tanke om er at min PC har fået et andet computernavn i XP efter jeg formaterede den.
Kan det have noget at sige?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
07. november 2008 - 09:44 #1
Det burde ikke have noget at sige, at din PC har fået ny IP adresse, for du logger vel på med både brugernavn/password.
Kan du ikke give lidt flere oplysninger omkring model af NAS osv. ???
Avatar billede lanieldk Mester
07. november 2008 - 10:06 #2
Naturligvis.
Det er en Maxtor, og modellen hedder bare noget så simpelt som: Shared Storage Drive.
Det er ikke en ny IP-adresse min pc har fået, det er et nyt computernavn.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
07. november 2008 - 11:32 #3
Og du er naturligvis sikker på at du kan huske login og password til NAS'ens admin interface?

den melding du får med 'forkert kode' kommer den fra NAS'en eller fra Windows?
Avatar billede lanieldk Mester
07. november 2008 - 12:07 #4
Ja, det er jeg ret sikker på - bruger altid det samme.
Jeg får en fejlmeddelelse i exploreren. Den er helt tom med en nærmest lyserød baggrundsfarve. Her står 401 Unauthorized. Authorization required.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2008 - 00:04 #5
Ny XP bruger måske, som NAS ikke kan genkende?
Avatar billede lanieldk Mester
09. november 2008 - 10:36 #6
Jeg kan godt logge på NAS med den indbyggede administrator, og jeg kan sågar administrere brugerkonti på den og ændre password på dem, men når jeg vil logge ind og se de ting jeg har gemt, får jeg at vide at jeg taster forkert kode.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
10. november 2008 - 09:56 #7
Det lugter altså rigtig meget af at du bruger en forkert bruger til at tilgå NAS'en med.

Prøv at gå til Start, Kør og skriv \\<ip-adresse> - f.eks. \\192.168.1.100 hvis det altså er adressen på din NAS!
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2008 - 23:45 #8
Jeg benytter en synology NAS srver. På den er det muligt at resette uden at data bliver fjernet. Måske kan din NAS server gøre det samme..? Dermed kan du med en ny adminstrator konto åbne adgang til folderne..
Avatar billede lanieldk Mester
18. november 2008 - 21:29 #9
Hvis jeg skriver ip-adressen i en explorer får jeg en logonboks. Her kan jeg logge på med den indbyggede administrator. Så kan jeg ellers oprette og administrere brugere, men jeg kan ikke se mine foldere.
Avatar billede lanieldk Mester
18. november 2008 - 21:30 #10
Kan det skyldes jeg kører en gammel version af NTLM efter jeg formaterede min pc?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. december 2009 - 16:23 #11
Lukketid?
Avatar billede lanieldk Mester
14. december 2009 - 16:27 #12
Ja.. Har selv løst den.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. december 2009 - 16:32 #13
Lukker du så ikke, i stedet for bare at skrive du selv har løst det?
Husk at skrive hvad løsningen er.
Avatar billede lanieldk Mester
14. december 2009 - 16:37 #14
Jeg satte nye rettigheder på alle filerne gennem NAS'ens egen admin session. Det tog en hel dag, men virkede herefter.