Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 10:05 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Licens ved salg af program der benytter J/Connector

Har jeg forstået det rigtigt, hvis at jeg bruger MySQL J/Connector i mit program som jeg vil sælge. Så kan jeg ved at ligge min kildekode "ved siden" af programmet undgå at rende ind i problemer MySQL's licens? Dvs uden at ligge min kode på nettet, men give den til dem jeg sælger programmet til...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
06. november 2008 - 10:18 #1
Ja, du skal kun give kildekoden til dem du giver programmet til. Hvis du ikke lægger programmet på nettet, så behøver du ikke lægge kildekoden dér...
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2008 - 17:41 #2
MySQL inklusive Connector/J er dual licensed:
- commercial license
- GPL license med FLOSS exception (open source)

Hvis du betaler for en commercial license, så er der ikke nogen krav om open source.

Hvis du henter og bruger under open source licens, så er der nogle krav, hvis du
distribuerer til udenfor din organisation.

Hvis din kode er "linket" med MySQL Connector/J, så er der krav om at din kode også
skal være open source.

Det betyder at ganske rigtigt at du skal være villig til at levere sourcen til alle
dem du har leveret binary til.

Men det er ikke hele historien. Du skal også give modtager ret til at modificere
din kode og ret til at videredistribuere din kode til 3. part (uden betaling til dig !!).

Det er langtfra helt klart hvad "linking" betyder i Java sammenhæng. Min fortolkning er:
- direkte bruge af com.mysql klasser eller hardcoded Class.forName af
  com.mysql klasser [f.eks. Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver")] er linking
- valg af database via konfiguration enten egen propeties fil eller f.eks. via
  Hibernate er ikke linking

Hvis det er et produkt du sælger vil jeg klart anbefale dig at lade en advokat
med speciale i den slags vurdere sagen.