Avatar billede villy1234 Nybegynder
05. november 2008 - 11:39 Der er 25 kommentarer

Gæstebog med specifikationer

Kære eksperter!

Jeg søger et script til en gæstebog på min hjemmeside. Jeg er ikke selv nogen ekspert, så venligst forklar mig tingene som en 12 årig, eller rettere skær tingene ud i pap for mig :-)Om det er PHP, ASP eller noget helt andet er mig lige meget.

Mine krav til gæstebogen er følgende:

* Den skal være let, eller relativ let at få til at fungere.
* Der skal være en adm. del, således det er muligt, at slette indlæg (men det bliver sikkert ikke nødvendigt)
* Den skal være spam sikret
* Vigtigst af alt skal der være mulighed for at vedhæfte et billede på indlæget. (a'la 123hjemmesides gæstebog)
* Endelig vil det være særdeles smukt, såfremt der er mulighed for at ændre gæstebogens størrelse, farve m.m så layoutet passer til den øvrige hjemmeside.

En beskrivelse af hvordan jeg får skidtet til at fungere vil også være ønskeligt....

Lidt support efterfølgende håber jeg også at i kan bidrage med :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2008 - 11:48 #1
Husk, dobbeltspørgsmål er ikke tilladt ifølge Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2008 - 12:25 #2
Altså, dit script bliver jo ikke helt 'simpelt'...

For det første skal du have lavet et loginsystem fx vha. en database. Læs lidt om det med login her: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp
Dernæst skal du vide, hvordan et scriptsprog bruges, hvordan du kan lade brugerens indtastede tekster blive gemt, hvordan man henter teksterne frem igen osv.

Læs lidt om det med at hente en tekst samt gemme en skrevet tekst her: http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_textstream.asp

Og lidt om at modtage brugerens indtastninger i en form her: http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_request.asp

Alle mine linkforslag her omhandler ASP.

  // Steeven
Avatar billede villy1234 Nybegynder
05. november 2008 - 12:52 #3
Hej Steeven. Er det nødvendigt, at lave et login system?

Jeg havde mere forstillet mig et åbent gæstebogsystem.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2008 - 16:19 #4
Nå, nej så er det selvfølgelig ligemeget med et loginsystem.

Jeg vil foreslå dig at læse noget fra ovenstående links, og sætte dig lidt ind i, hvordan formularer sender data, og hvordan man kan skrive de hentede data til en tekstfil (eller en database, hvis det er smartere).
Når dette er gjort er det nemlig ingen sag, at hente tekst-dataene frem igen og vise det på en side vha. ASP.

(Jeg er ikke PHP-programmør - kan kun hjælpe med ASP)

  // Steeven
Avatar billede danco Nybegynder
05. november 2008 - 16:23 #5
Villy ;

Jeg har et færdigt gæstebog system i PHP, hvis du er interesseret kan jeg sende det til dig.
Det er godt nok et script jeg fandt på en hjemmeside engang, men så længe copyright noterne forbliver indtakt er der ingen problemer i at bruge det.
Som det er nu er det mere eller mindre klar til brug , det eneste der skal til er at du laver en Mysql database og så ændre dine database indstillinger.
det er super let.
Avatar billede villy1234 Nybegynder
05. november 2008 - 17:34 #6
Hej Danco.

Det er netop sådan noget vi er ude efter. Er der mulighed for at oploade billeder?
Avatar billede villy1234 Nybegynder
05. november 2008 - 17:35 #7
oploade = uploade
Avatar billede danco Nybegynder
05. november 2008 - 19:43 #8
villy ;

Du skal være velkommen til at kigge på den på min hjemmeside,,

danco.dk

Jeg har desuden taget et screenshot af admin delen så du kan se den.

www.danco.dk/temp/GB/gbadmin.bmp
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2008 - 21:26 #9
Danco

Der er problemer med din hjemmeside! - i hvert fald når jeg ser på den (i Firefox). Der sker ikke noget når man klikker på nogle af linksene. Og gæstebogen (som jeg kun kan komme hen til ved at skrive direkte i URL'en) fortæller om et servernedbrud!!
Er det kun mig, der oplever dette...?

  // Steeven
Avatar billede zips Juniormester
05. november 2008 - 21:41 #10
Den virker heller ikke i Opera, Safari, IE6 og Sleipnir :)
Avatar billede danco Nybegynder
05. november 2008 - 21:42 #11
menuen er der problemer med i Firefox det ved jeg godt, og er noget jeg arbejder med.
Der var der står om servernedbrud ER gæstebogen ,, bare uden grafik.
Avatar billede villy1234 Nybegynder
06. november 2008 - 12:37 #12
Jeg modtager gerne alternativer til dancos løsningsforslag. Den indeholder ej heller mulighed for at uploade billeder
Avatar billede danco Nybegynder
06. november 2008 - 13:13 #13
det er jo bare at indsætte et ganske simpelt upload script ?
Avatar billede charley78 Novice
06. december 2008 - 11:36 #14
undskyld, men er det en forudsætning at man generere mulighed for at brugere har login, for at kunne lave en gæstebog?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 22:48 #15
Har du fået klaret en løsning til dit spørgsmål? Så kan det være, at spørgsmålet efterhånden bør lukkes...
Avatar billede charley78 Novice
28. oktober 2010 - 21:56 #16
nej, jeg fik ikke klaret løsningen!
Avatar billede vejmand Juniormester
28. oktober 2010 - 22:50 #17
charley78 >> Hmmm, hvordan skal den kommentar lige forståes????
Det er jo ikke dig der har stillet spørgsmålet, og hvorfor sender du dit indlæg som svar??????
Det ligner et forsøg på at stjæle point.......
Avatar billede charley78 Novice
28. oktober 2010 - 23:17 #18
nej, det kan jeg godt se nu, men jeg ved ikke om du arbejder for eksperten. I dèt tilfælde vil jeg bede dig gå ind og tjekke hvad der er galt. Spørgsmålet ligger nemlig mellem mine oplæg under min profil. Og jeg var simpelthen inde for at rydde op i mine indlæg her i aften for at afslutte så mange af dem som muligt. I dette tilfælde undrede det mig at der ikke var firkanter ved svarene, men jeg opdagede ikke at det ikke var mig der havde skrevet spørgsmålet.

I alle tilfælde, noget er forkert i sorteringen af dette indlæg siden det ligger hos mig.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. oktober 2010 - 23:26 #19
Nej, jeg arbejder ikke for Eksperten.....

Men jeg kan nu ikke finde dette spørgsmål under dine åbne spørgsmål???? Er du sikker på du har kigget det rigtige sted?
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/charley78
Avatar billede charley78 Novice
28. oktober 2010 - 23:45 #20
- du virker da en kende mistroisk, men det flg. bevis nok? http://www.yes-yes.dk/eksperten.28.10.10.html
Avatar billede charley78 Novice
28. oktober 2010 - 23:49 #21
Iøvrigt har jeg engang stillet spørgsmål vedr. en gæstebog jeg gerne ville oprette, så titlen undrede mig ikke.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. oktober 2010 - 01:04 #22
Det er muligt du synes jeg er mistroisk, men derfor har du altså ikke ret alligevel.  :-)

Det du henviser er alle spørgsmål som du har deltaget i, og ikke spørgsmål som du har oprettet.

Det er ikke så svært, jeg har før linket til dine åbne spørgsmål: http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/charley78
Avatar billede charley78 Novice
29. oktober 2010 - 10:38 #23
ok, der lærte jeg noget. Tak for info!
Avatar billede vejmand Juniormester
29. oktober 2010 - 12:10 #24
Velbekomme.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2010 - 02:19 #25
Men seriøst, lad os nu få lukket det spørgsmål...