Avatar billede loevstroem Nybegynder
03. november 2008 - 23:42 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Mysql korrekt charset

Hej allesammen,

Jeg er godt klar over der eksisterer en del spørgsmål angående dette, men de hjælper mig desværre ikke.

Æ, ø og å vises som små firkanter i Internet Explorer 7 og mærkelige "runer" i Firefox.
Mine sider kører med utf-8 tegnsættet: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> - ligeledes er alle mine filer konverteret til UTF8.

Min database med tegnsættet: UTF-8 Unicode (utf8)
Kollationen i tabellerne: utf8_danish_ci

Umiddelbart har jeg stadig problemer med at printe æ, ø og å fra databasen. Hvor kan fejlen ligge?

Tak for alle input.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2008 - 23:54 #1
At du putter data i dine felter i databasen som iso-8859-1 (sandsynligvis). Kig på hvor dine data kommer fra.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2008 - 23:55 #2
Om dine sider anvender utf-8 afhænger ikke alene af, om det nævnte metatag er anført, men også af om der er en http-header (Content-Type), der yderligere angiver tegnsæt.
Avatar billede mrfunder Nybegynder
04. november 2008 - 00:06 #3
Data jeg gemmer kommer direkte fra mine websider, uden nogen videre bearbejdning bliver de gemt i felter som har en kollation på utf8_danish_ci
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 00:17 #4
Erikjacobsen > den burde vel gemme det som utf-8, da det er tegnsættet på mine sider?

Mrfunder > det er hvad jeg gør
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. november 2008 - 09:12 #5
"da det er tegnsættet på mine sider" - vi kan ikke vide om det er tegnsættet på dine sider. Som sagt er der yderligere angivelsen i HTTP-headeren.
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 12:10 #6
Jeg har nu kigget lidt på min database, eftersom al gammel data var gemt som ANSI har jeg konverteret det til UTF-8. Yderligere har jeg i min connection fil mysql_query ("SET NAMES 'utf8'");

- som fiksede en del af fejlene, nu er mit eneste problem desværre, at idet jeg gemmer en string "æ ø å" optræder den fint i PMAen som æ ø å, men når dne bliver printet på siden vises den som æ ø Ã¥

(al gammel data bliver vist korrekt med æ å ø)

any ideas? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. november 2008 - 12:12 #7
"på siden vises den som æ ø Ã¥ "  så har du utf-8 data, der vises som iso-8859-1 (formentlig)
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 12:41 #8
Og hvorledes ændre jeg så måden dataen vises på, udover ved blot at have min chartype sat til utf-8?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. november 2008 - 13:34 #9
Ved også at sætte det i http-headeren:
<?php header("Content-Type: text/html;charset=utf-8");?>

Men der kan være andet galt, naturligvis.
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 17:56 #10
Umiddelbart har det intet ændret.

Alt ny data der gemmes i databasen (æ ø å) bliver til æøå
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. november 2008 - 18:05 #11
Bruger du funktioner, der konverterer mellem tegnsæt?
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 18:26 #12
Nej, intet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. november 2008 - 18:34 #13
Ok. Må vi prøve?
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 18:59 #14
Hej. Beklager ventetiden, jeg var lige til frokost- er det muligt jeg kan maile dig et link?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. november 2008 - 19:40 #15
Nej tak. Jeg vil ikke have noget, som ikke kan tåle at blive vist på eksperten.dk
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 19:44 #16
Okay. Beklager meget ulejligheden, og mange tak for hjælpen du allerede har givet :)
Avatar billede loevstroem Nybegynder
04. november 2008 - 20:02 #17
Jeg vælger yderligere at lukke :- (