Avatar billede ronni_p Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:37 Der er 5 kommentarer

Forfalden saldo

Hej,

Vi har i dag en C5 v3.0 SP3 kørende på en mssql db.

Siden vi konverterede fra C5's egen native DB til mssql db har der været noget "galt" med forfaldsdatoen. Forfaldsdato defineres fint på faktura rapporter og hvis man går ind på den enkelte debitor og ser på div. posters forfaldsdato ser det også fint ud.

Hvis jeg vil udskrive et ext. kontoudtog eller beregne renter så har vi problemet. Ved udskrift af et ext. kontoudtog listes alle posterne med korrekt beløb, men under forfalden er der ingen beløb listet. Hvis man ser på opgørelsen over forfaldne beløb delt i 1-30dage, 31-60dage... så står den fulde saldo under 1-30dage, selv om der findes poster, som er ældre. Jeg har egen tilrettet rapport til fx kontoudtog, men jeg har også prøvet med de tre standard rapporter der er tilgængelig, men problemet er det samme.

Jeg håber at min forklaring har uddybet problemet tilstrækkeligt til at I kan hjælpe mig videre, ellers må i meget gerne spørge ind, så vi får de rette informationer frem.

//RP
Avatar billede mariaf Juniormester
29. oktober 2008 - 18:59 #1
Det kan være at dine rapporter ikke kan håndtere datoerne fra SQL. De er nemlig anderledes end fra Native.
Prøv at køre et kontoudtog ud, som er kørt i standardversionen og ikke den tilrettede. Så ka ndu se om det er den fejl.
Avatar billede ronni_p Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:32 #2
Problemet er, at vi ikke har nogen version tilbage i native db. Vi har kørt i SQL'en i et år nu og ja... vores regnskab har haltet en smule og nu skla vi have rydtet op i debitorene, men har jo lidt svært med rykkerne.

Kan vi evt. gøre noget andet for at se efter, om det er problemet?

en anden ting, bilagsdatoerne ser fine ud.
Avatar billede mariaf Juniormester
29. oktober 2008 - 19:41 #3
Prøv at åbne rapporten (console-version, udviklingsmenu, rep/ret) og se hvordan forfald sættes. Ligner den tilrettede version standard-versionen? Ellers må I have det som et hotlinekald til jeres forhandler.
Avatar billede ronni_p Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:50 #4
Ja, de er ens. I feltet for forfalden saldo er udtrykket "&ForfaldenVALSum"

Det skal lige siges, at vi ikke har haft et konsulentfirma på i forbindelse med konverteringen fra native til SQL.
Avatar billede mariaf Juniormester
29. oktober 2008 - 20:15 #5
Det skal der heldigvis heller ikke hver gang, men nogle rapporter kan godt drille.
Prøv om du i et listbillde kan se forfaldsdatoen - det vil jeg tro ud fra din beskrivelse at I godt kan. Dermed er problemet reduceret til udskriften.

Når I kører SQL kan I med fordel opdatere til version 4.0.