Avatar billede pcdl Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:26 Der er 8 kommentarer

servere til en søgemaskine

Hej nogen der har noget erfaring med søgemaskine databaser eller bare store databaser generalt hvor der skal hentes meget data ud fra hvad ville være smart at gøre bare at lave et mysql cluster eller hvad ville i forslå at gøre ?
Avatar billede fbhzone Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:34 #1
Oracle cluster
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 23:48 #2
Store databaser: Oracle, IBM DB2, TerraData, Sybase, Microsft SQLServer

Men en søgemaskine er en ret atypisk database bruge - det er ikke OLTP, DWH eller
normal web.

Umiddelbart vil jeg mene at MySQL sagtens kunne anvendes til det formål. Ikke med
MySQL cluster men med almindelig replikering.
Avatar billede pcdl Nybegynder
27. oktober 2008 - 09:39 #3
ok men hvis jeg nu skifter fra mysql til oracle skal der så rettes noget i min kode ? og hvor mange servere skal der minimum til replikering ? og vil det køre hurtigt nok ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. oktober 2008 - 09:46 #4
"hentes meget data" "hvor mange servere" - du stiller spørgsmål, der ikke kan besvares. Det kunne tyde på, at du ved for lidt om databaser. Hvad du mener er "meget" kan måske sagtens klares af en enkelt MySql-database(server), hvis man gør det korrekt.

Kan du blive meget mere specifik??
Avatar billede pcdl Nybegynder
27. oktober 2008 - 09:54 #5
altså databasen fylder omkring 50gb og lige nu kører den på 1 server så ville bare vide hvordan man ville kunne øge søgehastigheden fordi læste at hvis der hentes meget data var mysql cluster en dårlig ide men hvad kan man så ellers bruge ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2008 - 14:03 #6
Hvis databasen kun er 50 GB, saa boer MySQL sagtens kunne klare det.

Og jeg er rimelig sikker paa, at performance skal loeses ved en bedre database
struktur og ikke ved en cluster loesning. En soegemaskine database kan ikke kraeve
saa komplekse queries at CPU power burde vaere et problem.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. oktober 2008 - 14:20 #7
Det afhænger selvfølgelig også af frekvensen af forespørgsler.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2009 - 04:21 #8
pcdl ??