Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 11:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

At sende mail fra serveren

Hej alle eksperter

Hvad skal der til, for at kunne lade brugere sende en mail fra ens hjemmeside, ved at de udfylder en formular og klikker send?

Det skal ikke være den metode, hvor brugerens eget email-program på deres computer, fx Outlook, åbnes og sender derfra. Derfor betyder det vel, at der skal installeres en form for e-mail-afsender på serveren, som afsender de indtastede data i formularen til en bestemt e-mail.

Er der nogen, der vil forklare mig, hvordan dette virker og hvad der skal til?

På forhånd tak

  // Steeven
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. oktober 2008 - 11:44 #1
Du bruger et eller andet server-side sprog - eks. PHP eller ASP - og laver/finder et script der kan tage mod de oplysninger du skal bruge og strikker en e-mail sammen, som den sender fra serveren.

Den nøjagtige kode afhænger selvfølgelig af dit egentlige behov, samt hvad du har til rådighed.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 12:08 #2
Jeg bruger ASP.

Men hvordan sendes information fra serveren til en e-mail? Kender du til et link til en tutorial eller lignende, hvor jeg kan læse nærmere?

  // Steeven
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. oktober 2008 - 12:38 #3
Det fungerer ved at du laver en formular (<form>) hvor der skal indtastes de oplysninger du nu har behov for. Den <form> sættes til at sende sine data til et ASP-script, hvor du så strikker en besked sammen ud fra de data du får, og bruger et mail-komponent til at sende det afsted med.

Med ASP er det meget forskelligt hvad man har til rådighed af mailkomponent. Check din udbyders FAQ el. lign. - sandsynligvis har de også et simpelt eksempel liggende der.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 12:53 #4
Jeg er med på, hvordan formularer og ASP virker.
Men jeg skal altså finde en "mail-komponent" til at lægge på serveren?

I FAQ på one.com's hjemmeside står der:
"Hvis du ønsker at sende e-mails fra din web-side via et script kan dette naturligvis godt lade sig gøre. Her skal du bruge vores interne smtp-serveradresse: mailout.one.com"

Hvordan bruger jeg en smtp-serveradresse? Hvad er en smtp-serveradresse?!
Jeg skal sende formulardata til et ASP-script, som ombygger en mail, men jeg har stadig ingen idé om, hvordan mailen sendes...

  // Steeven
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. oktober 2008 - 13:11 #5
Læs den her kodestump - det bør hjælpe: http://www.one.com/da/support/faq/cdonts-vil-du-sende-mails-via-asp

På shared hosts som One kan du ikke selv installere mailkomponenter, du skal bruge det de stiller til rådighed.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 13:31 #6
Mange tak for hjælpen!

Læg gerne et svar.

  // Steeven
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. oktober 2008 - 14:02 #7
Værsgo :)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
24. oktober 2008 - 14:03 #8
...og så får jeg selvfølgelig ikke sat hak i Svar >_<

Vi prøver igen.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 15:02 #9
Sådanner. Point er givet.