Avatar billede kisaq Nybegynder
05. oktober 2008 - 16:09 Der er 7 kommentarer

radius i ligesidet mangekant

Haves: Given side i 7 kant: 1040 mm
Ønskes: Radius i omskrevne cirkel
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2008 - 16:44 #1
Det, vi skal finde, er diagonalen fra et hjørne ind til centrum, da dette svarer til radius i den omskrevne cirkel.

Hvis du tegner diagonalen fra hvert hjørne ind til centrum, har du i alt 7 ens ligebenede trekanter. At de er ligebenede betyder, at to af siderne er lige store, og dermed må også to af vinklerne være lige store.

Ved centrum har vi nu i alt syv vinkelspidser (som alle er lige store) der tilsammen udgør de 360 grader hele vejen rundt i en cirkel. Én vinkelspids (kaldet C) har derfor følgende størrelse:

C = 360 / 7

I en trekant er vinkelsummen 180 grader. Da to af vinklerne (kaldet A og B) er lige store, og vi nu kender den tredje vinkel C, kan vi udregne A og B:

A = B = (180 - C) / 2

Tager vi udgangspunkt i A, kan vi nu ved sinusrelationerne udregne en af siderne. Den vi udregner kalder vi a.

Sinusrelationen:
a / sin(A) = c / sin(C)

hvor c er den side, der står modsat vinkel C, dvs. siden med længden 1040 mm.
Sidelængden a (dvs. radius i cirklen) kan nu udregnes:

a = (c / sin(C)) * sin(A)

  // Steeven
Avatar billede vejmand Juniormester
05. oktober 2008 - 18:48 #2
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 11:18 #3
Nej, ikke helt

1198,48 mm. er svaret

Vejmand, du må have afrundet tallene for tidligt.

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 11:20 #4
1198,4777329 mm. for at være helt præcis. Men så præcist er 1040 mm. helt sikkert ikke målt.

  // Steeven
Avatar billede vejmand Juniormester
06. oktober 2008 - 13:33 #5
steeven har ret, der var nogle afrundinger der var smuttet.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2008 - 13:01 #6
Kisaq, kunne du bruge svaret? Har du løst opgaven?

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 09:45 #7
Kan vi få lukket dette spørgsmål...