Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2008 - 23:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af stabil intern harddisk til netværk?

Hej,

Jeg skal bruge en (måske to) interne harddiske på 500 gb til indbygning en netværksdisk.

Jeg leder efter nogle, der kan opfylde flg. kriterier:

- forholdsvis støjsvage
- energibesparende
- skal kunne holde til at køre 24/7 i perioder på fx en uge eller to - i andre perioder bare nogle timer dagligt.

Hastigheden er ikke så vigtig.

Jeg har hørt, der findes enkelte mærker, som er særligt stabile og beregnet til at køre i døgndrift. Kan nogen henvise til de mærker hos nogen af de mere kendte producenter - Seagate, Maxtor etc. - som opfylder ovenstående krav?

mvh.
Avatar billede jalved Ekspert
03. oktober 2008 - 23:30 #1
Prisen har selvfølgelig også en vis betydning. Harddisken er til privat brug, så selvom den gerne skal være stabil, behøver den ikke ligefrem være lamineret med guld...
Avatar billede webexp Nybegynder
03. oktober 2008 - 23:52 #2
på shg kan man se under spec. på diske om de er beregnet på nogle få timer om dagen eller 24/7 diske
Avatar billede webexp Nybegynder
03. oktober 2008 - 23:53 #3
shg.dk
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. oktober 2008 - 08:47 #4
Prøv en Samsung disk. De er virkelig støjsvage og klarer fint 24/7.

Har selv 4 stk. hd503lj indbygget i en Synology CS407e og det virker rigtig godt!

/snabeljan
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2008 - 10:45 #5
Hej webexp og snabeljan

Har kigget på shg.dk og edbpriser - og foreløbig står valget så mellem disse to

Western Digital 500 gb re3
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=461545&searchArea=&Soegeord=re3

og

Seagate Barracuda 500 gb ES.2
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399604&searchArea=&Soegeord=

Og så vil jeg lige tjekke samsungen også - har tidligere hørt dem pænt omtalt - og vil prøve at se, om jeg kan finde en af deres spinpoint modeller, der er beregnet til at køre 24/7.

Begge ovenstående skulle være en lille smule mere holdbare end "normale" harddiske og beregnet til at køre 24/7 - men støjer de mon mere så?

Måske kan en "normal harddisk" i virkeligheden klare perioder med 24/7? Jeg vil bare være sikker på møget holder.

Begge koster omkring 600 kr. stk. og er beregnet til at kunne køre 24/7.
Avatar billede webexp Nybegynder
04. oktober 2008 - 19:15 #6
altså der er jo forskel på om de kører 24/7 ellerstårstandby så kører skiverne jo ikke så jeg vil vudere at alle diske i perioder kan tåle at kører 24/7 de bliver jo ikke brugt 24/7
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2008 - 23:16 #7
jeg prøver seagaten, tror jeg, og krydser fingre for, den er kompatibel med d-link netværkskassen  (dns-323).

webexp: du har ret, det har jeg ikke tænkt på, god oplysning.

Jeg giver de 40 point til webexp (hvis du vil ha?) - rådet med shg.dk var virkeligt brugbart - men siger også mange tak for tippet fra snabeljan.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
05. oktober 2008 - 19:11 #8
:) velbekomme! og god fornøjelse med projektet...
Avatar billede jalved Ekspert
19. oktober 2009 - 20:31 #9
Jeg lukker lige tråden for en god ordens skyld.