Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2008 - 11:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trådløs fælles harddisk til to-tre computere

Hej,

håber nogen kan komme med et godt tip.

Med en stationær og en-to bærbare computere, som jeg løbende arbejder på, så opstår jævntligt det problem, at  skal arbejde videre på nogle ting, der er startet op på en anden computer.

Her ville det være smart, at kunne gemme alle tingene på en fælles harddisk, som så kunne nåes af alle computerne. Og den er selvfølgelig nødt til at være trådløs - ellers er der ike meget fidus i at kunne bruge sin bærbare fx.

Jeg forestiller mig følg.:

- En fælls harddisk på 250-500 gb.
- Trådløs adgang - evt. via den trådløse internetforbindelse, der allerede er (hvis det er muligt)
- Gerne en mulighed for to harddiske, så den ene løbende kan tage backup (men det er ikke afgørende - en løsning her kunne være en "alm. ekstern harddisk" som man af og til kobler til og lige laver en kopi)
- Den skal ikke bruge ALT for meget strøm (dette er heller ikke så afgørende)
- Den skal være forholdsvis støjfri (dette er vigtigt).
- Der må gerne være mulighed for at kunne logge ind på den via internet, når man er fx befinder sig et andet sted i landet
- Den skal være nem og enkel at sætte op
- Den skal koste under kr. 2000,- (lidt ekstra er dog ok)

Det vigtigste er at løsningen er enkel. Det er ikke så vigtigt med alle mulige funktioner - udover de ovenstående.

Jeg er alm. pc-bruger og ved ikke noget om accesspoint etc. etc. og ved heller ikke om der er mulighed for at bruge det trådsløse internet, der allerede er sat op på en eller anden måde - ved at tilslutte en harddisk til routeren.

Håber, nogen har gode forslag. Hvis I mangler yderligere info, så spørg endelig.

Hej herfra
Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2008 - 12:14 #1
Lige en tilføjelse.

Hvis man kan få det hele i én boks (to harddiske, hvor den ene tager automatisk backup af den anden) + en mulighed for fx at tilslutte en printer til systemet også, så er en pris på fx 5000,- også ok.
Avatar billede sleeper Nybegynder
02. oktober 2008 - 12:47 #2
Hej

Jeg vil anbefale dig at købe en NAS som du kan sætte til din router med et kabel.
Denne skulle være en okey kvalitet, og du kan selv bestemme hvor store harddiske du køber
http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKuJXStvhLPG3yV3oV413g6ltbNlwaaRp7j8tFz2onGQTo48EB9fjzKDoL00UtePfbIc
Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2008 - 13:30 #3
Hej sleeper

Tak for linket. Har læst om den, lyder lige som dét, jeg leder efter - uatomatisk backup både af de to harddiske og af den enkelte computer, adgang fra internet etc. Og med en fornuftig pris.
Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2008 - 13:33 #4
Ps. hvordan gør jeg, så du får dine point?
Avatar billede sleeper Nybegynder
02. oktober 2008 - 13:35 #5
Jeg skal ligge et svar - som er her.
Så trykker du på mit navn, og tryk accepter

Hvis du vil betale flere penge for det, kan jeg finde flere produkter med flere funktioner

Ellers kan du læse meget mere på www.expfaq.dk
Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2008 - 13:38 #6
Nej, det har allerede mange flere funktioner, end jeg nogensinde får brug for.

Det vigtigste er dette med at kunne dele filerne. Og så automatisk backup - som man jo ALDRIG husker, trods gode intentioner...

Tak for vejl.
Avatar billede dmcn Praktikant
02. oktober 2008 - 15:23 #7
Det skal lige siges, at backup'en sker ved at spejle indholdet af den ene disk til den anden disk. Dermed er dine data ikke mere sikrede, end at de forsvinder, hvis du kommer til at slette dem fra disken, hvis en tyv løber med NAS'et eller hvis en brand nedlægger huset. Det er en god idé også at sørge for noget ekstern backup, hvis dine data er vigtige. :)
Avatar billede jalved Ekspert
02. oktober 2008 - 16:26 #8
Hej dmcn

Det er et rigtig godt tip. Det vil jeg have i baghovedet.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
18. november 2008 - 17:31 #9
Hvis ikke du har købt, så tage et kig på Synology DS-208 istedet - deres software er virkelig god og bliver tit opgraderet - desuden er det nok den mest solgte NAS til SOHO markedet i DK