Avatar billede make Nybegynder
30. september 2008 - 22:49 Der er 10 kommentarer

Er CPU'en for varm?

Kære IT eksperter.

Vi har på arbejdet en PC som er fejlmeldt som ustabil på den måde at den fryser og skal genstartes for at virke igen.

Vi hentede Speedfan ned på den og idle temperatur på CPU'en ligger på ca 66-70 grader. Ved en stresstest fik vi den op på 93 grader. Det er en Pentium 4, 3 GHZ processer. Vi har set på Intels hjemmeside at Pentium 4, 3 GHZ CPU'er alle er specificerede til at have en max temperatur på 67 grader.

Der er garanti på PC'en så vi sendte den til reperation. Fik den tilbage med beskeden...renset. Dette har ikke hjulpet på temperaturen. Vi har haft PC'en tændt i et par dage og kan ikke få den til at "fryse" mere...på trods af de høje CPU temperature.

Vi testede også lige en model magen til og den havde også en høj idle temperatur på 66 grader på CPU'en så det kan tyde på at det ikke er usædvanlig for denne model af PC og CPU.

Hvad syntes i vi skal gøre?

Jeg overvejer at sende den tilbage til reperation, men tror bare at den kommer tilbage med beskeden "ingen fejl fundet".
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. september 2008 - 23:17 #1
Max cpu for en P4 (Die Temp.) er 90 grader.
Dvs. den lukker ned ved den temperatur.

Den Temp er ikke høj for den type cpu - snarere meget normal.
Specielt hvis typen af cpu er en Prescott.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. september 2008 - 23:20 #2
Når i fejlmelder den, skal i angive belastningstemperaturen, som er for meget.
Avatar billede make Nybegynder
01. oktober 2008 - 09:48 #3
Tak for jeres svar.

john stigers, du skriver:
"Den Temp er ikke høj for den type cpu - snarere meget normal.
Specielt hvis typen af cpu er en Prescott."

Hvad er det for en temperatur du mener er normal?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. oktober 2008 - 11:28 #4
idle
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. oktober 2008 - 11:28 #5
og ja det var kluntet skrevet... :)
Avatar billede make Nybegynder
01. oktober 2008 - 18:02 #6
Vi havde skrevet at den blev 93 grader efter en stresstest....anyways, vi prøver at sende den tilbage igen. Nu vil vi *** have den lavet. De har taget 900 kr for at støvsuge den....nu larmer den da ikke så meget mere, men temperaturen er stadig for høj. De har også taget 500 kr for at konstatere at den ikke har nogen fejl. Det er lige grpft nok syntes jeg...vi har jo selv fundet ud af at den er for varm så de burde vist betale os istedet for at finde fejlen. Nu må vi bare se hvad de gør nu.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. oktober 2008 - 20:27 #7
make - de må ikke tage penge for det med mindre de har informeret jer om at det koster penge hvis der ingen fejl kan påvises!
Avatar billede make Nybegynder
02. oktober 2008 - 22:45 #8
De har informeret os om at det koster 500 kr hvis de ikke konstatere nogen fejl.

Det ærger mig bare at vi ikke kan få den til at "gå ned" mere. Har haft den tændt med 50% CPU brug i lang tid nu og temperaturen ligger på 86 grader.... det er også under de 90 grader de skriver er hvor den begynder at lukke ned. Måske har det hjulpet lidt at støvsuge den.

Syntes du at skal erklære den for rask når den har kørt i over 24 timer med 50 CPU load på 86 grader?
Avatar billede make Nybegynder
27. december 2009 - 23:22 #9
Tak for kommentarene :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2009 - 18:27 #10
Var så lidt :)

Du skal ikke selv lægge svar. Svar er forbeholdt dem der hjælper.
Har du ikke fået svar og du har fået svar på dit spørgsmål, må du bede folk om at lægge et svar, som du herefter accepterer :)