Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2008 - 20:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Point eller ikke point - det er spørgsmålet

Eksperten bygger på at man sætter x antal point af til et svar.
Hvorfor er det mere og mere udbredt at folk ikke vil lægge et svar?

Desuden ses det også tit hvor en kommentar er løsningen (i disse tilfælde er der ingen tvivl) og alligevel skal spørger rykke efter svar, bare for at få at vide: "Nej tak, samler ikke på point".

Det er også set at de samme personer, der bare siger nej tak til point uden at skrive hvad brugeren så gør med point, rykker for at div. spørgsmål skal lukkes - igen skal spørger her rykke for hvad han skal...

Dem der ikke vil svare, er måske stemt for at den nye version af eksperten dropper point, og nærmere "rater" svarene fra 1 - 5 el. lign?

Der er lagt op til debat - ikke noget mudderkastning tak, ellers spærres spørgsmålet!

0 point da det kun er debat, og her er ingen rigtige eller forkerte svar :)
Avatar billede mugs Novice
27. september 2008 - 20:45 #1
Generelt er det i mange tilfælde brugere der opretter et spørgsmål uden først at sætte sig ind i reglerne. Brugeren ved simpelthen ikke, at der er dette pointsystem, og i bedste fald hvordan det bruges.
Kan man ikke ved oprettelsen af nye brugere, henvise til reglerne eller bedre, til de uofficielle regle på Expfaq

Hvis jeg mener, at have en løsning på et spørgsmål, lægger jeg altid et svar. Jeg finder det irriterende, at "superbrugere" indenfor en kategori kun lægger kommentarer, dette er blot til besvær, at jeg igen skal bevæge mig ind til min PC når en bruger beder om et svar og jeg bliver plinget.

Et andet problem med pointgivning er, at brugeren måske ikke helt har forstået, at vi generelt ikke laver arbejdet, men kun giver løsningsforslag. Jeg har mange gange modtaget en database og rettet den. I disse tilfælde er det fordi, spørgsmålet har været for komplekst til, at jeg helt har kunnet forstå problemstillingen her på eksperten.

I dette spørgsmål mener jeg brugeren helt har misforstået pointsystemet:

http://www.eksperten.dk/spm/842760

Ikke for at hænge denne bruger ud på nogen måde, blot et eksempel. At denne bruger så er blacklistet i mit lille univers er en anden sag.

Jeg mener ikke det er en god ide, at rate svarene. Så er vi på et ellers andet led tilbage i karma-systemet. Hellere et kontant reaktion fra brugeren: Hvad kan bruges til at løse mit problem, og hvad kan ikke.

Jeg opfatter pointsystemet som en sport, hvor jeg nogle gange vinder, og mange gange taber. Jeg mener, at det er med til at give eksperten lige netop det, der hæver dette site over så mnage andre.

At nogle ikke vil deltage i dette "pointræs" er helt OK for mig. Det ændrer dog ikke min holdning til systemet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2008 - 21:16 #2
Kunne ikke lade være med at smide en kommentar til mormie....
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. september 2008 - 22:05 #3
jeg er klart af den opfattelse at det er point systemets skyld at eksperten har opnået den succes den har, også selvom der er lidt tilbagegang at spore i disse tider. Jeg er derfor også stor tilhænger at man bevarer pointsystemet, stort set som det er, idet jeg dog vil foreslå at man udvider det en del.

Konkurrencemomentet er en drivende kraft blandt mennesker og hvis ekspertens succes skal vokse så må man i mine øjne forstærke dette. For en ny kan det se meget uopnåeligt at komme på top 10 listen når selv nr 10 har næsten 200.000 point. Mit forslag er derfor at man gøre mere for at synliggøre andre konkurrencer, f.eks. månedens top svare i kategori, månedens hurtigste klatre osv osv.

Mht til dem der ikke ønsker point så har jeg intet problem med det. Disse kunne måske overtales til at indsætte en linie hvor de skriver at de ikke ønsker at modtage point
Avatar billede mugs Novice
27. september 2008 - 22:35 #4
bufferzone > Helt enig i dine betragtninger bortset fra denne:

"For en ny kan det se meget uopnåeligt at komme på top 10 listen når selv nr 10 har næsten 200.000 point."

Det at nå en top 10 placering må ikke være et mål i sig selv. Målet må være at svare så seriøst som muligt og afhjælpe de problemer en spørger har. Dybest set tror jeg også vi er enige om dette.

Før vi skalm have flere konkurrencer mener jeg, at eksperten skal oppe sig ikke så lidt, og admin skal være mere synlig i debatterne og ajourføre indlæggene. Se foroven:

"eksperten.dk ønsker dig en god sommer"

Nu er sommeren jo forbi. Men med lidt held kan det jo genbruges til næste år. Hvordan skal brugerne tage sitet alvorligt, når ikke engang admin (eller coadmin) følger op  på sine indlæg og får disse ajourført.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. september 2008 - 23:13 #5
Bare mine 25 øre (så længe det varer):

Måske john_stigers regner mig for een af dem, der siger nej tak til point??

Jeg har ikke altid gjort det - blev såmænd nummer 1 med ca. 50.000 point, ja, længe siden. Så overhalede arne_v mig.

Jeg har som sådan ingen mening om eksperten.dk skal have et pointsystem eller ej. Men det pointsystem, der er nu, ypper til ævl og kævl, og det gider jeg ikke bruge min tid på. Derfor den nemme løsning.

Hvis det er oplagt, at spørgeren selv skal svare, forsøger jeg at huske at skrive det. Hvis der er flere deltagere, har jeg ikke noget ønske om at fortælle spørgeren hvad vedkommende skal gøre.

Det er sjovt at finde løsningen på et problem, og at se andre gøre det. Ofte lærerigt.

Men det kan gøres på en ganske anden, meget gennemtænkt måde: http://stackoverflow.com/
Avatar billede keysersoze Guru
27. september 2008 - 23:16 #6
for at tage en ting af gangen:

en overgang var det meget populært at jagte personer der lagde et svar hvis ikke svaret var 110% korrekt - jeg tror primært det opstod omkring hvor karma-systemet kom ind på eksperten. Igennem karmaen blev rigtig mange blev kaldt for pointryttere og alene af den grund fik nogle endnu mere dårlig karma. Dette ændrede manges opførsel på sitet og det er ikke ændret tilbage igen - jeg glemmer det desværre også mange gange.

Jeg har en nogenlunde idé om hvad der hentydes til med at nogle ikke ønsker point - og desværre er jeg ret sikker på at dette også stammer fra pointrytter tiden (vistnok endda fra før karma). Uanset hvad - hvis folk ikke vil have point må det selvfølgelig være op til dem selv og jeg tror det er en svær en at løse med den nuværende kommentar/svar opsætning.

Pointene er en stor drivkraft bag eksperten så at fjerne pointene vil være trist -  men mange ting ville måske let kunne løses ved slet ikke at have muligheden for at vælge om det var et svar eller en kommentar man skrev, alle indlæg havde samme status og i sidste ende kunne brugeren uddele point til alle deltagere.

En rating ser jeg både fordele og ulemper ved - det kunne, lidt som karmaen var tiltænkt, være en god mulighed for nye brugere at "blive til noget", omvendt set kunne det let negativt ramme de brugere der vælger at forsøge at lære spørgerne noget ved at komme med ledetråde fremfor at give store færdige forkromede løsninger.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2008 - 23:39 #7
Der er med vilje ikke nævnt navne - dem der gør det ved det selv :)
Avatar billede roenving Novice
28. september 2008 - 06:41 #8
Hrm, John, lige under første gennemlæsning af spørgsmålet tænkte jeg, nej, ikke den mudderkastningsmaskine igen ,-(

Men okay, du lægger det åbent, så vi kan forhåbentlig slippe for at skulle bade tre gange ekstra ...

-- og i de ting I nævner, kunne jeg også føle mig inkluderet i og med at jeg _meget_ sjældent lægger et direkte svar, men oftest venter med at besvare til spørgeren giver udtryk for, at nu har hun/han fået en hel forståelse og/eller gerne vil af med nogle point !-)

-- og det gør jeg, som det kan læses mellem linjerne i ovenstående, fordi jeg er ramlet ind i for mange spørgsmål, hvor point er blevet givet direkte for den første kmmmentar (ganske uanset om den har indeholdt svar, kommentarer eller uddybende spørgsmål !-), og så er spørgsmålet i oversigten blevet vist som afsluttet på trods af, at det faktisk kræver en længere dialog at finde frem til spørgsmålets løsning (og ofte kerne !-)

-- det vil jeg gerne kunne blive ved med, for jeg ønsker ikke at modtage point, hvis ikke jeg har bidraget til spørgsmålets opklaring (måske en lidt luksusagtig holdning, da jeg jo li'som ikke er til at slå ud af top-ti) ...

-- derimod er jeg åben overfor nyfortolkninger af point-systemet, som jeg også opfatter som essentielt for Ekspertens virkemåde !o]

-- stackoverflows reputation-system ser ud af noget, men det tager jo mere end 2 minutter at sætte sig ind i ...
Avatar billede mugs Novice
28. september 2008 - 08:31 #9
Al respekt for ovenstående kommentarer.

Vi er jo alle forskellige også med holdninger til at færdes her på sitet. Jeg kan genkende meget som jeg er enig i, men også noget som jeg ikke er enig i.

Som udgangspunkt mener jeg, at pointsystemet skal beholdes. Kan det ændres til det bedre er det OK for mig. Men vi har problemer med brugere som ikke kan / vil forstå det, og ikke har viljen til at læse reglerne. Så et evt. nyt system SKAL være enkelt og let forståeligt og må ikke kræve, at en bruger skal bruge for lang tid på at sætte sig ind i det.

M.h.t. kommentarer / svar er det jo et spørgsmål om holdninger, og det er svært at lave om på. Men skal vi det? Min mening er ikke ændret, men jeg respekterer da andres holdning og har ofte lagt en kommentar når en bruger spørger "hvordan giver jeg point" når en bruger med en korrekt løsning kun har afgivet en kommentar.

Et andet problem, jeg mener skal berøres, er de brugere der opretter et spørgsmål, og som man derefer ikke hører mere fra. Hvis man ikke er istand til at reagere på indlæg, er det helt OK at poste en bemærkning om, at man ikke reagerer i et tidsrum p.g.a. ferie / weekend el. lign. Det finder jeg relevant. Men de brugere der bare ALDRIG reagerer har jeg ingen sympati for. Skal sådanne spørgsmål slettes indenfor en periode på f.eks. 1 uge? Man må jo formode, at spørgsmålet ikke længere er aktuel.
Avatar billede snowball Novice
29. september 2008 - 10:25 #10
Jeg mener helt klart også at point systemet skal blive på Eksperten, og er helt enig i at det i langt, langt de fleste tilfælde er en positiv ting.

Min kommentar til de ting I ellers skriver:

mugs:

"Kan man ikke ved oprettelsen af nye brugere, henvise til reglerne eller bedre, til de uofficielle regle på Expfaq"

Ved oprettelse af en ny bruger bliver man helt automatisk præsenteret for reglerne eftersom de felter man skal indtaste sine informationer i, er vist nederst på samme side som reglerne. Desuden skal man også sætte kryds i et "Jeg har læst ovenstående regler, og vil følge dem." felt for at kunne oprette sig.

Vi er dog godt klar over, at det desværre ikke er alle der bruger lige lang tid på at læse reglerne igennem. Jeg har selv tidligere leget lidt med tanken om at man ved oprettelse af en ny bruger skal gennemgå en lille quiz på 3 til 5 små spørgsmål, hvor svaret er helt åbenlyst hvis man har læst reglerne. Dog skal man hele tiden passe på, at det ikke bliver for besværligt eller en langtrukken proces at oprette en ny bruger.

Mht. expFAQ.dk, så vil den blive en integreret del af Eksperten i den nye version.

"admin skal være mere synlig i debatterne og ajourføre indlæggene"

Der er jeg ikke helt enig (dog måske mht. E-Nyt). Jeg synes selv jeg deltager i de debatter hvor der er relevant at jeg deltager. Hvis jeg ikke deltager, så er det sandsynligvis fordi jeg ikke er klar over en given debat. F.eks. hvis den oprettes under "Fri Debat" - der indrømmer jeg gerne at jeg ikke bruger ret meget tid. Jeg abonnerer på alle "Eksperten" kategorierne - http://www.eksperten.dk/spm/Eksperten/ - så der vil jeg blive informeret om nye spørgsmål.

"Hvordan skal brugerne tage sitet alvorligt, når ikke engang admin (eller coadmin) følger op  på sine indlæg og får disse ajourført."

Her er jeg så til dels enig med dig, men omvendt skal man heller ikke skrive noget bare for "at skrive". Der er intet jeg hellere vil end at komme med nyt om hvordan der går med den nye version og hvornår vi kan begynde at teste den. Problemer er bare at jeg ikke selv har de informationer! Jeg er ansat som rent administrativ medarbejder, og er (både desværre og heldigvis ;)) ikke direkte involveret i selve udviklingen af de nye version. Og tro mig - jeg rykker selv jævnligt for at høre hvordan det går, men IDG har altid været meget "tunge at danse med" hvad det angår.

Jeg har 2 gange tidligere vovet pelsen og kommet med en udmelding mht. fremgangen og hvornår vi kunne forvente der skete noget, men begge gange har det desværre ikke holdt stik, så derfor har jeg bevidst valgt ikke at gøre det igen før jeg direkte bliver lovet at der nu er hold i informationerne.

"Et andet problem, jeg mener skal berøres, er de brugere der opretter et spørgsmål, og som man derefer ikke hører mere fra."

Der har vi også flere forslag til det problem. F.eks. skal brugeren meget oftere få at vide at han har et eller flere spørgsmål som ikke er afsluttet, og så indføres der sikkert også en grænse for hvor mange åbne spørgsmål man kan have ad gangen. Jeg oplever selv jævnligt at folk aldrig vender tilbage, og jeg synes også det er rigtig træls. Eller det der er endnu værre - folk logger ind igen efter der er kommet nye indlæg i spørgsmål (og må formodes at læse disse indlæg), men så bare ikke reagerer på dem - f.eks. fordi de har fået løsningen på problemet, og grundet manglende forståelse for hvordan Eksperten virker, så ikke mener de skal gøre mere.

bufferzone:

"Mit forslag er derfor at man gøre mere for at synliggøre andre konkurrencer, f.eks. månedens top svare i kategori, månedens hurtigste klatre osv osv."

Så vidt jeg husker vil der være flere af den slags statistikker tilgængelig i den nye version. Om man direkte skal præmieres for det, er der ikke taget stilling til.

keysersoze:

"mange ting ville måske let kunne løses ved slet ikke at have muligheden for at vælge om det var et svar eller en kommentar man skrev, alle indlæg havde samme status og i sidste ende kunne brugeren uddele point til alle deltagere."

En sådan fremgangsmåde har vi også selv foreslået til den nye version, og umiddelbart synes jeg det er en god idé da det ville kunne løse et par problemer. Jeg ved dog endnu ikke helt om det ender med at blive lavet sådan.

Snowball / Admin
Avatar billede mugs Novice
29. september 2008 - 10:40 #11
"admin skal være mere synlig i debatterne og ajourføre indlæggene"
Der mener jeg i dette tilfælde E-nyt, Ovenfor råder du os til ast stike fødderne i vasndet. Det er sgu for koldt.

"admin skal være mere synlig i debatterne og ajourføre indlæggene"
Enig i, at der ikke skal skrives for blot at skrive.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. september 2008 - 20:45 #12
Kunne være rart hvis der var andre en "veteranerne" der kommenterede dette indlæg.
Ikke at det er en dårlig ting, men... ;)

Da eksperten blev lanceret mener jeg at den var den første side af sin slags, og flere sider har mere eller mindre taget ideen til sig mht. div. hardware/software forums opdelt i kategorier.
De nye brugere må tænkes også at bruge andre forums der har funktioner de savner her.

Det er sådan nogle informationer jeg håber IDG kan bruge i udformningen af det nye E.
Avatar billede mugs Novice
29. september 2008 - 21:14 #13
"Det er sådan nogle informationer jeg håber IDG kan bruge i udformningen af det nye E."

Spørgsmålet er: Hvad vil IDG? En officiel udmelding herfra ville være fin. Jeg mener ikke at Admin og IDG altid er på bølgelængde m.h.t. eksperten's fremtid.
Avatar billede mugs Novice
29. september 2008 - 21:31 #14
Og hvad menes der egentlig med dette indlæg:

http://www.eksperten.dk/spm/843054
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. september 2008 - 21:34 #15
Ramt et forkert spørgsmål?
Avatar billede mugs Novice
29. september 2008 - 21:44 #16
Muligt > Men fakta er jo at læse på skærmen!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. oktober 2008 - 13:04 #17
Jeg er brand manager for Eksperten.dk (og PC World) i Danmark og kan - opfordret af Snowball - til en vis grad løfte sløret for hvad der ventes i den nye version. Jeg kan ikke give en dato eller gå vildt meget i detaljer.

1) Der *er* et nyt Eksperten.dk på vej. Kravspecifikationer er lagt fast og et eksternt firma er på sagen. Vi venter på den endelige tilbagemeldning om hvornår det så kan stå helt færdigt.

2) Det nye eksperten bygger på samme logik som det gamle eksperten. Dvs. at spørgsmål, artikler og point driver sitet. Men der kommer samtidig mere på - blandt andet mere fokus på bedre design af spørgsmål, flere typer spørgsmål og profiler.

3) Dygtige skribenter driver eksperten. Derfor skal der mere fokus på dem. Forvent bedre profiler, billeder, integration af blogs og CV. Samtidig en bedre oversigt over point og kategorier. Point er vigtige - også globale point. Men det er også svært at forholde sig til en fantasillion point når man selv har 2561 af dem. Det håber vi at løse.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2008 - 21:25 #18
Lukker >:)