Avatar billede darkhero Nybegynder
25. september 2008 - 11:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Studiebærbar - Hvad skal jeg købe?

Hej,

Jeg er slet ikke inde i det bærbare marked og ville derfor sætte pris på lidt vejledning til hvilken bærbar jeg får mest for pengene til mit behov.

Jeg skal købe en bærbar der hovedsaligt skal bruges til studie -dvs. office og andre regne/tegne programmer.

Som jeg ser det er min prioritet:

1.
Vægt: Let (lille, 12.1" skærm eller deromkring)
Lydløs

2.
Hurtig (doh!) hovedsaligt til følgende programmer:
  - Office pakken (Excel og Word)
  - Regneprogrammer (til mere eller mindre komplekse ligninger)
  - Photoshop CS3(vigtigt) og flash
(Men behøver altså ikke at kunne køre grafisk krævende spil.)
Ikke overkill mht. hardware vs. pris.

3.
Energieffektiv (god batteritid)
"Billig" ifht. meget for pengene svarende til mit behov.

Håber i kan vejlede til hvordan jeg bedst bruger mine penge, har ikke sat et budget da jeg slet ikke ved hvad "små" bærbare koster, men skal nok ikke overskride 10k og helst en del mindre.

Sammenligninger, links og analyser er meget velkommen.

På forhånd tak!
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. september 2008 - 11:31 #1
Hvis du er villig til at øge skærmstøtelsen til 13,3 kan det måske gøres for de penge
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. september 2008 - 11:38 #3
Hved med en Dell "XPS M1330" som har 13.3" skærm, Vista Hpme Premium, Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 2,10 GHz, Web Cam, 320 GB SATA HHD, 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS, 9 Celle batteri,
4 GB RAM, Bluetooth, Trådløss 802.11 G/N,
Det hele kan købes for ca. 8400 inkl. levering.
Avatar billede vskpeter Nybegynder
25. september 2008 - 13:03 #4
Kig på Zepto Notus:
http://www.zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=971
12.1" skærm vægt 1,3kg.
Pris køreklar: 9.049,-
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. september 2008 - 13:08 #5
husk på, at 12,1 kører en anden processor teknologi, så de fås ikke med de kraftige C2D som Dell XPS M1330 leveres med, se mit link ovenover
Avatar billede darkhero Nybegynder
25. september 2008 - 13:55 #6
Tak for jeres svar, jeg ville helst undgå 13,3" skærm da jeg nok alligevel ikke har brug for ekstrem processorkraft.

Det jeg sådanset gerne ville nå frem til var hvad jeg rent faktisk har brug for, for at kunne køre mine programmer, er 1gb ram nok, eller skal jeg have mindst 2? betyder det meget hvilken processor til mit brug? kræver Photoshop et godt grafikkort eller kan jeg gå på kompromis?

Et lille sidespørgsmål. Har kigget på http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2347 - som jo må siges at være billig (men sikkert også lidt en "papmaskine"), ville den kunne køre winXP og de programmer jeg behøver (måske med undtagelse af PS)?

Tak igen :)
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. september 2008 - 14:38 #7
CS3 er et rimelig krævende program.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. september 2008 - 20:26 #8
Kommentar: sleeper

Den vil jeg gerne have uddybet.

Kommentar: sleeper

Ja, her er det vigtigt med en god cpu og masser af ram.
CS3 kan ikke bruge en gpu til billedbehandling, så her er det lige meget med grafikkortet.
Avatar billede sleeper Nybegynder
25. september 2008 - 21:24 #9
Kommentar: sleeper

Denne var ikke rigtig dokumenteret, jeg kan se at der også laves 12.1 med C2D processor, det var bare alle dem jeg falt over, som havde en VIA7 eller Intel Atom processor, som køre med noget lavere GHz end C2D

Jeg havde kigget mest på Zepto, HP og Dell

Du kan få nogle okey Acer og Fujitsu Siemens med 12.1 og C2D
F.eks
http://notebooksalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=503390&SamleMenuID=24&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=FujitsuSiemensCo
Avatar billede darkhero Nybegynder
26. september 2008 - 08:30 #10
Tusinde Tak for din hjælp sleeper, jeg har søgt lidt videre og fundet denne der ser ud til at kunne hvad jeg vil: http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2426&osCsid=38b74ee7c3f3e8aaaa182816c2b44d94

Er der stor forskel på C2D og Core Duo? Ville overstående kunne køre PS CS3 uden problemer? (Iflg. Adobe.com kræver CS3 en 1.8 ghz processor, men er der ikke forskel på bærbare processorer og "alm"?)

Nogen der ved om der er en fujitsu siemens forhandler i københavnsområdet der har overstående på lager? da jeg gerne ville se den i levende live :)
Avatar billede darkhero Nybegynder
29. september 2008 - 16:22 #11
Hmm... kan være jeg har bevæget mig for langt fra det oprindelige spørgsmål, men hvis sleeper gider smide et svar kan han få points.

Dog ville jeg meget gerne vide hvor meget jeg "mister" ved at tage en Core Duo processor istedet for en Core 2 Duo? Er der en mærkbar forskel?
Avatar billede sleeper Nybegynder
30. september 2008 - 07:51 #12
Her er en engelsk artikel om forskellen på C2D og CD

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808