Avatar billede tosa Nybegynder
18. september 2008 - 13:30 Der er 1 løsning

RAID 1 med Asus P5Q-E bundkort på XP pro

Hej Eksperter,

Jeg har lige købt ny computer og samlet den. Jeg har følgende:

SATA harddiske:
1x 150 GB harddisk
2x 1 TB harddisk

Asus P5Q-E bundkort (som har RAID controller indbygget)

Styresystem:
Windows XP Pro med SP3

Nu vil jeg gerne have systemet til at fungere således, at 150 GB harddisken fungerer som boot drev, mens de to 1 TB diske skal fungere som lagerdrev i RAID 1.
Jeg har installeret Windows XP Pro på 150 GB disken, men har nu store problemer med at sætte de to 1 TB diske op til RAID 1.

Hvis jeg prøver at lave software RAID, giver Windows mig ikke lov til at spejle diskene (det ser ud som om funktionen er der, men den er "grået ud", og altså ikke aktiv).
Når jeg prøver at sætte diskene til RAID i BIOS'en kan jeg godt nok sætte de to TB diske til RAID, men hvis jeg ikke ændrer tilbage til at køre SATA diskene som IDE (i stedet for RAID) vil windows ikke boote.

Er der nogen der har nogle idéer til hvordan jeg får mit problem løst, så jeg kan køre 150 GB drevet som C drev, og RAID'e de to TB drev??

Om det er software eller hardware RAID er mig ligemeget, hvis det virker. tredjeparts softwareløsninger må også gerne foreslås, hvis sådanne findes.
Avatar billede tosa Nybegynder
19. september 2008 - 00:26 #1
Jeg fandt selv ud af det.

På P5Q kortene er der noget der hedder Drive Xpert, og herunder er der en mulighed der hedder EZ Backup. Det kræver bare, at man har de to drev der skal RAID'es i de specifikke SATA porte som er beregnet til Drive Xpert.