Avatar billede zanfyste Nybegynder
15. september 2008 - 13:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Zywall 1 som Firewall

Hej

Nu har fandt jeg tilfældigvis en Zywall 1 billgt

Men nu er det jo når sætter internetstikket ind i wan porten, og dhcp server kører på zywall 1

Men når jeg så sætter en computer til er det ingen internet.

Det net der er nu kører på 192.168.1.1

Men kan bare ikke lige finde ud af at indstille den så internettet virker.

Jeg har internet fra TDC af. Hvor vi allerede har en router
Men jeg vil have sat firewall op foran min computer hvis det kan lade sig gøre

Mvh Simon
Avatar billede langbein Nybegynder
15. september 2008 - 15:04 #1
Hvis du allerede har en router så vil den i praksis også virke som en firewall, slik at det ikke vil være noe større å vinne på å sette opp Zywallen. Det kan allikevell godt la seg gjøre, hvis du nå allikevell ønsker det. Du vil da også kunne bruke mellomsegmentet som dmz, likt med et bedriftsnettverk.

Første betingelsen er at du må ha forskjellige nettverk på hver side av Zywallen. Hvis TDC boksen gir ut adresser på 192.168.1.0 nettet, så vil det ikke kunne fungere hvis Zywallen på lan siden gir ut det samme.

Ville først ha koplet opp Windows PC direkte mot TDC boks og så tastet "ipconfig". Da ser jeg ip. Kan postes her.

Så ville jeg koplet Zywallen mellom ig tastet "ipconfig" igjen. Ip adressen kan postes her. (De kan ikke tilhøre det samme logiske subnettet.)

Det kan også dreie seg om et dns problem.

Hvis du taster "ping www.bbc.co.uk" og "ping 212.58.253.67", da finner du ut av det.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
15. september 2008 - 15:21 #2
Når er jeg inde og configurer inde i Zywall

Og sat til at lave dhcp server fra 192.168.2.0
Men hvad så med Primary DNS Server    Hvad skal der stå i de 2 felter ?
                secondary DNS Server
Avatar billede zanfyste Nybegynder
15. september 2008 - 15:23 #3
http://gemdet.nu/4/56012den_gamle_router.jpg
Billede af ipconfig med den gamle router som jeg får internettet fra
Avatar billede langbein Nybegynder
15. september 2008 - 23:09 #4
Det skjermbildet du postet var informativt.

Det viser at det første nettet er 192.168.1.0

DNS er også satt til 192.168.1.1

Det inderste nettsegmentet bak roter 2 (Zywallen) kan godt være netverk no 192.168.2.0 men du kan ikke la den dele adresser fra 192.168.2.0

192.168.2.0 er nettverksnumret. 192.168.2.1 vil kunne være gateway numret (For klientene på det inderste nettsegmentet. Første ledige adresse blir således 192.168.2.2.

Jeg pleier selv å sette dhcp til å dele ut adresser for eksempel fra 192.168.2.101 til for eksempel 192.168.2.150

Da har man en range med adresser som deles ut automatisk og så har man også et par serier med adresser man kan bruke til eventuell manuell konfigurering.

Som dns så kan du forsøke med 192.168.1.1 og så la secondary dns stå åpen. Hvis ikke så kan du forsøke å finne dns server ip'ene til TDC.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. september 2008 - 23:18 #5
Jeg ser tdc.dk har ip 80.160.79.24 Du kan jo forsøke med denne som secondary dns server hvis den må ha noe i dette feltet. (Men det er ikke sikkert at dns serveren kjører på den samme ip som tdc.dk.)
Avatar billede langbein Nybegynder
16. september 2008 - 00:50 #6
Det ser ut som om vi har adressene til TDC sine dns servere her:

"Fast indtastet primary 194.239.134.83 and secondary 193.162.153.164 DNS (oplyst af TDC)"

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080326200554125&board_id=11&model=WL-600g&page=1&SLanguage=en-us