Avatar billede idani Praktikant
25. august 2008 - 09:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opbygning af en tabel til oversættelse

Hejsa
Jeg sidder med 2 tabeller som begge indeholder
Lønart, beskrivelse, brutto/netto

Tabel 1 er fra før 2008
Og tabel 2 er fra efter 2008

Det er grundlæggende den forskel på dem at lønarterne har skiftet navn/nummer fra 2008, idet vi gik over til et nyt lønsystem der.

Mit behov er så at jeg skal kunne trække nogen lister ud med alle posteringerne i - fordelt efter brutto / netto.

Hvordan ville i koble de to ting sammen???
Alle ideer modtages med kyshånd
Hilsen
Ida
Avatar billede kabbak Professor
26. august 2008 - 10:04 #1
en unionforespørgsel, men det kræver at der ikke er dobbeltgængere i de 2 tabeller

select * from før2008 UNION select * from efter2008;
Avatar billede idani Praktikant
26. august 2008 - 10:19 #2
hejsa Kabbak

Se det er problemet - det er der nemlig.
Nogle af lønarterne går igen andre ikke
F.eks

Før 2008          Efter 2008
Lart 2000          Lart  1000          Månedsgage
Lart 2500          Lart  2500          Tillæg før skat ferieberettiget

Osv.....

Sååå andre gode ideer?? - det plejer du jo at have ;o)
Avatar billede petersen7913 Forsker
26. august 2008 - 13:00 #3
Umiddelbart lyder det som om du har brug for en opslagstabel mellem de 2 tabeller.
Avatar billede idani Praktikant
26. august 2008 - 13:16 #4
ja det er nok noget i den retning - men hvordan hulen skal sådan en bygges op??
jeg er ren novice - og det er kun fordi brugerne på eksperten er så flinke til at hjælpe at jeg har fået opbygget en rigtig fornuftig database som er brugbar....
Men jeg ved også at hvis jeg bygger denne tabel op forkert - så vil det bruger venlige gå af løsningen igen igen

/Ida
Avatar billede petersen7913 Forsker
26. august 2008 - 13:24 #5
Ida, kan vi skifte over til alm. mail?

skriv til mig på sanne snabela cumulo.dk
Avatar billede petersen7913 Forsker
26. august 2008 - 14:00 #6
Ida, den mail adr. er gået ned ;( kan jeg få din mail istedet?
Avatar billede idani Praktikant
26. august 2008 - 14:12 #7
in (a) ciic.dk
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 23:00 #8
jeg ville have kommet med en løsning i går aftes, men syntes selv at min forklaring var lidt uglet, så jeg tænkte at jeg hellere måtte lave et eksempel.

Bagefter så jeg så at det ikke var helt det samme, jeg havde lavet debit/kredit felter i stedet for brutto/netto, men det kan du jo selv ændre til din egen version.

Efterfølgende kunne jeg ikke få min ftp til at køre og i dag havde jeg lykkeligt glemt alt, så her er den lettere forsinket!~)

www.spgprogramming.com/access/eksperten/spm842871.zip
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2008 - 11:15 #9
Håber du kunne bruge det!~)