Avatar billede junold Nybegynder
22. august 2008 - 13:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny filserver til lille virksomhed, er denne god?

Vi skal have en lokal filserver. Der kommer til at være 20 brugere på den, og der kommer sikkert flere brugere efterhånden.

Men hvor kraftig en server er der brug for? Vil helst ikke købe en der er "overkill" men den må heller ikke være for lille. Jeg har set på denne:

Bundkort:  SuperMicro 1U 5015B-MTB barebone Xeon/Core FSB1333
CPU:  Intel Pentium Dual Core E2180 FSB800 2.0GHz Tray
RAM: 2x Kingston Value RAM DDRII 2GB PC 667 CL5 ECC
HDD: 1 x Samsung SpinPoint T166 80GB SATA 16MB 7200RPM (til OS)
HDD: 3 x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA 16MB 7200RPM (til data)
Netværk: 2 x onboard gigabit.

Hvad er jeres kommentarer/anbefalinger?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2008 - 18:07 #1
det er umuligt at svare på uden du fortæller hvad du forventer at bruge den til, og hvordan belastningen forventes at være. Er det bare til word filer etc, eller skal det jævnligt åbnes store billedfiler eller streames video.

Umiddelbart hvis det bare er til alm. fillagring, så kan en næsten hvilken som helst server du kan få i dag klare det.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2008 - 23:10 #2
Umiddelbart lyder det som en helt fin server.

Hvis du skal have en server som er markant hurtigere end denne, så bliver den dyr.
Avatar billede junold Nybegynder
23. august 2008 - 12:12 #3
Det er både til alm dokumenter, programmer, billeder... etc. Sådan lidt allround.

Jeg så også på en af de der små "hjemme-filservere" og de er billige med god plads, men jeg tvivler på at de kan klare presset.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. august 2008 - 13:39 #4
20 bruger er ikke ret meget. Performance kommer nok mest til at afhænge af antallet af spindler fremfor cpu kraft og hurtig RAM, så det tror jeg faktisk godt en billig hjemme-filserver vil kunne klare. Men der skal så også tænkes sikkerhed med ind i. Du bør få lavet noget RAID i din server og evt. volume shadow copy eller lignende.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. august 2008 - 16:34 #5
Så vidt jeg kan se så har det board en ICH9R og det vil være muligt at sætte de 3 store
diske i RAID-5 (kun driver til Windows).

Nu er den RAID controller, de diske og RAID-5 ikke et super server disk system, men
det er altså ikke et dårligt setup heller.
Avatar billede junold Nybegynder
23. august 2008 - 19:15 #6
Sorry, ja jeg glemte at sige de 3 store diske selvfølgelig kommer til at sidde i RAID 5, af sikkerheds hensyn.
Avatar billede junold Nybegynder
19. september 2008 - 13:34 #7
Svar for point. :)
Avatar billede junold Nybegynder
15. oktober 2008 - 08:40 #8
lukker..