Avatar billede coldray Nybegynder
14. august 2008 - 15:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problem med routere.

Hej eksperter,

Jeg har et problem. Jeg er ved at opsætte et hjemmenetværk.
Med til min internetforbindelse medfulgte en Zyxel router fra Cybercity, da jeg også gør brug af IP-telefoni.

I den router, har jeg en Linksys WRT54G siddende som deler nettet trådløst i husstanden. Problemet er, at dækningen ikke er optimal oppe på første sal, og man tit og ofte "hopper af". Til at imødekomme dette problem, har jeg anskaffet en Linksys WRT54GL som er ment som access point ovenpå.

Et eksempel på opsætningen kunne være:
Linksys WRT54G (AP)
Wireless SSID: hjemmenetværk
kode: kode
DHCP Server: disabled.

Linksys WRT54GL (AP)
Wireless SSID: hjemmenetværk
kode: kode
DHCP Server: disabled.

Netværket fungerer fint når computeren er på det AP der befinder sig på tråd til Zyxel-routeren, altså Linksys WRT54G. Den får tildelt en IP-adresse, og der er "hul igennem".

Problemet er så når man flytter sig rundt i huset og kommer op til den anden router, så går det galt. Det er sikkert mig der ikke har konfigureret den korrekt, men jeg er ved at løbe tør for idéer. Nogle forslag?
Avatar billede coldray Nybegynder
14. august 2008 - 15:52 #1
Det skal siges at jeg har forsøgt at have den første Linksys til både at fungere som DHCP Server og lade Zyxel-routeren klare det, men det er som om den anden Linksys router ikke kan få del af internettet.
Avatar billede bdf Mester
14. august 2008 - 16:04 #2
Er begge de 2 Linksys forbundet til Zyxel med kabel?
Hvorfor købte du ikke bare en http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1130267578138&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=7813839789B14 til at udvide dit trådløse?
Avatar billede coldray Nybegynder
14. august 2008 - 16:05 #3
Nej det er kun den ene router som er forbundet med kabel, det er måske ikke muligt at få den anden til at fungere som AP når den står uden tråd til noget?

Jamen ham jeg snakkede med anbefalede at anskaffe et AP istedet for, så det har jeg gjort. Nu håber jeg godt nok det fungerer :)
Avatar billede bdf Mester
14. august 2008 - 16:09 #4
Har selv en Linksys WRT54GL men lig under Wireless i konfiguationen og vælg "Repeater" istedet for "AP"
Avatar billede bdf Mester
14. august 2008 - 18:31 #5
Lykkes det? :)
Jeg kunne forstille mig at du måske skal konfiguere noget MACadresse haløj eller lign for at de 2 routere snakker sammen :)
Avatar billede coldray Nybegynder
15. august 2008 - 08:47 #6
Jeg er lige pt. på arbejde, men jeg ser på det senere. Igår der hvor jeg forsøgte kunne jeg ikke umiddelbart finde noget om "AP" eller "Repeater" under Wireless, det kan evt. være jeg skulle lede efter en firmware opdatering.
Avatar billede bdf Mester
15. august 2008 - 09:46 #7
Opdater routeren til DD-WRT firmware gør at du får mange flere muligheder ;)
Går du fra at din router en er Linksys WRT54GL version 1.1? (Det står i bunden af routeren) hvis ja opdater evt. til: http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/v24-sp1/Broadcom/Linksys/WRT54GL_1.1/dd-wrt.v24_mini_wrt54gs.bin (Du skal ikke tage dig af at filen hedder WRT54GS.bin)
Avatar billede coldray Nybegynder
15. august 2008 - 10:15 #8
Det lyder super, det vil jeg forsøge lidt senere idag når jeg kommer hjem
Avatar billede bdf Mester
15. august 2008 - 10:29 #9
Bare iorden :)
Når du har opdateret så gå ind i: "Wireless" og under "Wireless Mode" kan du vælge "Repeater" og så skal der måske konfigueres lidt (Har aldrig selv prøvet at lave min WRT54GL om til en repeater) :)
Avatar billede coldray Nybegynder
15. august 2008 - 12:31 #10
Den siger "Upgrade failed" når jeg forsøger at opdatere firmware med den firmware du linkede :(
Avatar billede bdf Mester
15. august 2008 - 16:29 #11
Og din router er en version 1.1?
Avatar billede bdf Mester
15. august 2008 - 16:31 #12
Avatar billede bdf Mester
17. august 2008 - 09:10 #13
Lykkes det?
Avatar billede bdf Mester
20. august 2008 - 11:10 #14
Synes du er blevet helt stille coldray?

Nu har jeg bestilt en Linksys WRT54GL som jeg modtager i morgen (Torsdag) og som jeg så vil lege lidt med ved at opdatere begge mine WRT54GL routere til DD-WRT v24 SP1 (mini) firmware og derefter teste repeater funktionen og evt. også bridge funktionen og så melder jeg lige tilbage :)
Avatar billede bdf Mester
25. august 2008 - 17:18 #15
Lykkes det?
Synes godt nok at folk er meget ringe til at få lukket deres spørgsmål efter de har fået hjælp!
Avatar billede coldray Nybegynder
07. august 2011 - 16:21 #16
Jeg undskylder. Det kom aldrig til at virke fejlfrit desværre, smid et svar og tak for hjælpen.
Avatar billede bdf Mester
07. august 2011 - 22:47 #17
Svar :)