Avatar billede rammo Nybegynder
13. august 2008 - 16:00 Der er 12 kommentarer

Gennemsnit efter kriterie

Jeg har et datasæt hvor hver enkelt virksomhed har 8 variable. Disse  variable for hver virkomhed har jeg fra tre-fem år tilbage. Jeg skal nu bruge gennemsnittet for hver virksomhed på tværs af årene. Prøver lige at illustrere

Virksomhed  Var1  Var2  Var3 .....
id_1        0,7  0,8  0,5
id_1        0,3  0,2  0,3
id_1        0,5  0,9  0,9
id_2        ...  ....  ...

Det er så gennemsnittet for hver variable jeg ønsker i nogle nye kolonner. Altså beregne gennemsnittet efter virksomheds_id. For nogle virksomheder er der 3 år, andre 4 og andre igen 5 år efter hinanden.

Jeg er klar over jeg kunne lave en ny række for hver gang der kom en ny virksomhed og så beregne gennemsnittet i den ny række. Men har op til 100000 rækker så det vil tage alt for lang tid.

har siddet og grublet over dette uden at kunne finde en løsning, så smider 200 point i puljen i håb om eksperterne herinde kan hjælpe.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
13. august 2008 - 18:14 #1
Prøv lige igen:

Hvad skal du have regnet ud?

Er det hvis du vælger kun at de virksomhed ID_1 og ID_2 så er det kun gennemsnittet for de to du ønsker beregnet for hver variabel?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
13. august 2008 - 18:24 #2
www.formelsamlingen.com/eksperten/Gennemsnit.xls

Der er opsat som du har vist, og så er der sat auto-filter på virksomhed.
Så er formlen =SUBTOTAL(101;CELLEx:CELLEy) brugt. over hver Var1, Var2, Var3 osv.

Det betyder, at den beregner gennemsnittet på baggrund af den sortering du vælger med filtret under virksomhed.

Vises alle, er det et gennemsnit for hver variabel, vises ID_1 kun, ja så er det kun gennemsnittet for virksomhed ID_1 som vises over hver variabel

Var det okay?
Avatar billede rammo Nybegynder
13. august 2008 - 21:21 #3
hej freekyzone. Det er som du viser i dit link, har dog ikke tjekket om det virker på mit datasæt(gør det først imorgen tidlig). Ved du om man kan bruge din metode og så få vist alle gennemsnit for de forskellige id samlet, istedet for kun at få vist gennemsnittet for det id man vælger. Sådan at man bare får opsummeret at gns for id_1 er var1=xx var2=xx ....

Men vi nærmer os en løsning. Skriver under alle omstændigheder om min succes imorgen, når jeg prøver at benytte din metode. Håber virkelig det virker.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. august 2008 - 07:34 #4
Ja,

Du ændre fx bare =SUBTOTAL(101;B2:G8) således at den summer alle variabler - det er ingen problem.
Avatar billede rammo Nybegynder
14. august 2008 - 09:10 #5
hejsa jeg tror du misforstod mit andet spørgsmål. Det jeg mente var om man kunne få vist gennemsnittet for HVER id uden at man skulle op og vælge et id. Eksempel gør det tit lidt lettere. Forestil dig at jeg har 100 id numre med tilhørende variable. Disse 100 id numre består af 10 unikke værdier. Kan jeg så få vist gennemsnittet af variablene for hvert id nummer?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. august 2008 - 10:51 #6
=SUBTOTAL(101;B2:B8) denne skal så være ud for hver ID (hver linie)
Avatar billede rammo Nybegynder
14. august 2008 - 11:27 #7
den nævnte metode fungerer egentlig fint nok hvis jeg ikke havde særlig mange rækker. men med over 100000 rækker bliver det lidt for mange gange jeg skal sidde og indsætte formlen specifikt. Kopiere jeg den bare ned tager den jo gennemsnittet på tværs af virksomhederne. Det skal være sådan at jeg får et gennemsnit af hver variable for hver virksomhed.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. august 2008 - 11:37 #8
Gider du ikke lave et excelark med nogle data i, eller komme med konkret eksempler - det her er noget svært at arbejde med ...

Lav et excelark og vis hvad der er du vil have lavet - så skal jeg nok løse problemet :-)
Avatar billede rammo Nybegynder
14. august 2008 - 11:40 #9
ok, ja det er lidt svært at forklare, jeg laver lige et hurtigt udsnit.
Avatar billede rammo Nybegynder
14. august 2008 - 11:45 #10
kan jeg indsætte arket her eller skal jeg sende det til dig?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. august 2008 - 12:43 #11
Avatar billede rammo Nybegynder
14. august 2008 - 12:48 #12
så er den uploadet med id nummer 14860. jeg har lavet et før/efter ark i filen.