Avatar billede Slettet bruger
13. august 2008 - 14:13 Der er 1 løsning

Select, subselect og sum

Hej

Jeg har en select incl sum, herunder en subselect hvori der også ønskes en sum. Jeg håber at dette kan lade sig gøre.

I første omgang har jeg følgende query:

SELECT o.id AS ordre_id, baa.basket_sum AS basket_sum FROM (orders o LEFT JOIN (SELECT session_id, SUM(price * amount) AS basket_sum FROM basket_added baa GROUP BY baa.session_id) AS baa ON baa.session_id = o.session_id) WHERE o.id = 109

... denne virker fint og den henter en ordre line "orders o" og henter nogle værdier fra andre tabeller og herunder samt summere disse værdier.

Det kompliceret kommer i, at jeg gerne vil have tilknyttet yderligere en tabel incl sum.

Den skal være noget i retningen af:

SELECT SUM(price) AS basket_addons_sum FROM basket_addons ba WHERE basket_id = xx

"xx" kommer fra basket_added og IKKE orders. "xx" skal således være baa.id

Outputtet skal således gerne blive noget i retningen af:

ID, BASKET_SUM, BASKET_ADDONS_SUM

Jeg håber virkelig at dette giver mening - ellers må I sige til.
Avatar billede victor22 Nybegynder
14. august 2008 - 22:15 #1
Har du ikke prøvet med "Insert into - nu er min svar ikke særlige meget gennemtænkt - men jeg kunne forestille mig at - du vælger i din selection data fra den ene tabel - og summere den med data fra den anden tabel - resultatet ønsker du at indsætte i en tredje tabel. Jeg kan læse at du tage den ene data og at du sumere den -- men du har ikke skrive om hvor du gerne vil have det -- så kan jeg forestille mig at du mangler en insert into en tredje table.

$sqlquery = "INSERT INTO details (id,Basket_sum,Basket_Addons_sum) VALUES
('','$Basket_sum','$basket_Addons_sum')";
mysql_query($sqlquery) or die(mysql_error());