Avatar billede mikamort Nybegynder
11. august 2008 - 08:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tjek af hardware - Blue screen :o(

Hej Eksperter. ;-)

Har lige købt mig en ny comp. med og har installeret Vista Home Premium 64bit.
Comp. spec.
Gigabyte iP45 - ATX - Socekt 775 - HD Audio
Intel Core 2 Duo - E8400 - 6MB - 3.0Ghz
Corsair XMS2 Xtreme - 4GB - PC6400 - DDR2
Asus Radeon 4850 - 512 MB DDR3 -PCI-E
Samsung Spinpoint F1 - 750GB - 32MB - SataII
Corsair 550W - VX550W - Arktiv PFC.

Da jeg har fået Blue Screen er jeg begyndt at tjekke mit hardware for fejl, inden jeg geninstallerer Vista.
Jeg har indtil videre tjekket harddisken med HDTune og mine ram med memtest uden at finde fejl.

Er der nogle programmer som kan tjekke flg:
Grafikkort (ram/processor)?
Bundkort (chipsæt)?
Processor?

Samtidig vil jeg hører om det findes et program som kan totalt fjerne gamle drivere fra f.eks. grafikkort og bundkort?

Håber at der er en som kan hjælpe.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. august 2008 - 08:26 #1
Der er ingen drivere på grafikkortet som du kan fjerne, de ligger på HDen, hvis du fjerner noget på bundkortet så risikere du at du skal ud og investere i et nyt bundkort.
Grafikkort, bundkort og prosessor kan du ikke kontrolere med et program der skal bruges måleinstroment grafikkortet kan man ved selvsyn se om der er nogen fejl på skærmbilledet.
Avatar billede mikamort Nybegynder
11. august 2008 - 10:02 #2
OK.
Hvilken fremgangsmåde vil du anbefale jeg bruger for at finde fejlen?
Avatar billede Jensen DK Novice
11. august 2008 - 11:13 #3
Du skal ikke selv lægge et svar du bruger bare kommentar, svar er dem der hjælper og mener at de har en eller anden form for løsning, så kan du når du mener at du har fået løsningen markere navnet og så acceptere så har du givet point til svaren, nu skal du lige afvise det svar du selv har lagt.
Kommer der ikke en fejlmeddelse på den blå skærm? og så skal du passe på med at rode for meget, for så risikere du at garntien forsvinder.Mon ikke at det er smatest at gå derhen hvor du har købt den og få dem til at finde fejlen.
Avatar billede mikamort Nybegynder
11. august 2008 - 13:02 #4
Rolig rolig mester...
Jeg har fået trykket forkert da jeg ikke er helt inde i svar/kommentar delen her på sitet. Men du skal da nok få dine point.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. august 2008 - 13:43 #5
Det var kun en høflig oplysning, der er mange der ikke kan finde ud af systemet,fik du nogen fejlmeddelse på den blå skærm?
Avatar billede mikamort Nybegynder
11. august 2008 - 14:10 #6
Windows skriver gerne en fejlmeddelse(kan ikke copi/paste den da jeg er på arb.).
Man kan derefter klikke på "søg online" (tror nok at det hedder)og windows begynder at søge på nettet efter en evt. løsning. Derefter sker der intet, man får ikke noget svar fra windows og man kan arbejde videre uden problemer. Jeg kan copypaste fejlmeddelsen i aften når jeg kommer hjem.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. august 2008 - 14:48 #7
Ok men er først tilbage i morgentidlig omkring 06:00
Er det ikke sådan at du kan køre en chkdsk /f/r ligesom i XP ellers kan du køre en reparer med din Vista skive i drevet.
Avatar billede mikamort Nybegynder
11. august 2008 - 15:07 #8
Prøver en chkdsk i aften og måske at reparer med cden.
Avatar billede mikamort Nybegynder
11. august 2008 - 21:39 #9
Har ikke fået kørt en chkdsk, men her er fejlmeddelsen.
--------------------------------
Problemsignatur:
  Navn på problemhændelse:    BlueScreen
  OS-version:    6.0.6001.2.1.0.768.3
  Landestandard-id:    1030

Flere oplysninger om problemet:
  BCCode:    116
  BCP1:    FFFFFA8007848010
  BCP2:    FFFFFA6002429DDC
  BCP3:    0000000000000000
  BCP4:    0000000000000002
  OS Version:    6_0_6001
  Service Pack:    1_0
  Product:    768_1

Filer, der hjælper med til at beskrive problemet:
  C:\Windows\Minidump\Mini081108-06.dmp
  C:\Users\Mikael\AppData\Local\Temp\WER-87844-0.sysdata.xml
  C:\Users\Mikael\AppData\Local\Temp\WER5E16.tmp.version.txt

Læs erklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger:
  http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x0406
------------------------------------
Jeg fik endelig windows til at lede efter en løsning på nettet og her er hvad den skrev.
------------------------------------
This problem was caused by ATI Graphics Driver, which was created by ATI Technologies, Inc.. Currently, there is no solution for the problem that you reported.

Check for optional third-party updates
Try updating ATI Graphics Driver manually
Check the ATI Technologies, Inc. website for driver updates
Check your computer manufacturer's website for driver updates
------------------------------------

Så jeg fik hentet en ny driver fra Asus men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal fjerne den gamle driver før jeg installerer den nye.

Når jeg prøver at fjerne tidligere komponenter ved hjælp af den nye driver (indeholder software til at fjerne og installerer drivere) skriver den >Det lykkedes ikke at indlæse lokaliceringsdriver< og programmet lukker. Hvad gør man så?

Jeg kan kun komme ind i windows i fejlsikret tilstand.
Avatar billede Jensen DK Novice
12. august 2008 - 06:22 #10
Hent CCleaner her.http://www.pcworld.dk/download/33/1576
Når du har installeret programmet, så klikker du på værktøjer ovre til venstre, finder ATI og markere det klikker på afinstaller oppe til højre.
Gem programmet det er godt til oprydning, stansning af opstarts programmer, rensning af registrerings basen med mere, du skal vælge den Danske når du downloder.
Du skal nok genstarte inden du kan lægge en ny ATI Driver ind.
Avatar billede mikamort Nybegynder
12. august 2008 - 07:30 #11
Super. Det prøver jeg senere.