Avatar billede leungting Nybegynder
09. august 2008 - 11:50 Der er 8 kommentarer

Vista contra XP

Jeg har et problem med at installere Vista på min nye computer.

Jeg startede med at installere Vista Home Premium på en ny Samsung 750mb harddisk. Jeg blev dog noget træt af Vista styresystemets problemer med drivere. Jeg prøvede derefter at installere XP på harddisken uden held. Det indbefattede en formatering af harddisken via xp-installationen, som aldrig blev til noget. Jeg prøvede derefter at installere Vista igen, men denne gang kunne der ikke findes nogen harddisk/partition at installere på. Hvad sker der her? og hvad skal jeg gøre? Jeg overvejer helt at skrotte Vista og installere XP.
Avatar billede moenbo Nybegynder
09. august 2008 - 14:07 #1
Hvis du kun har 750 mb harddisk tror jeg ikke det er en god ide at installere Vist, for den sags skyld ej heller XP
Avatar billede leungting Nybegynder
09. august 2008 - 14:23 #2
Ups der skulle jo stå 750 gb.
Avatar billede moenbo Nybegynder
09. august 2008 - 15:32 #3
Du skal, tror jeg formatere med xp, og så efterflg. installere Vista igen, så får du en ren R.. og trutte i
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. august 2008 - 15:59 #4
Hvis du vil have renset harddisken fuldstændig, så prøv
http://www.helgec.dk/killdisk.html
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Du skal dog lige være klar over, at hvis harddisk er SATA, så skal du have en diskette med SATA driverne klar, for at kunne installere XP.
XP kan ikke i sig selv se SATA harddiske
Avatar billede leungting Nybegynder
09. august 2008 - 19:03 #5
Ok. Nu har jeg lavet en diskette med raidfiler. Hentet mit gamle diskettedrev frem fra kælderen og er klar til at installere XP. Mit diskettedrev kan godt lave driverdisketten , men laver høje lyde når jeg trykker F6 og fodrer den pc'en med driverfilerne. Og der sker ingenting. Har i hørt om noget lignende?
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. august 2008 - 20:28 #6
Er du sikker på at IDE kablet er monteret rigtigt, er floppy controller aktiveret i Bios
Avatar billede leungting Nybegynder
09. august 2008 - 21:17 #7
ja har tjekket begge dele. Drevet virker ok indtil computeren starter op og installationsprogrammet starter. Derefter giver det høje lyde fra sig.
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. august 2008 - 21:32 #8
Såvidt jeg husker skal du på et tidspunkt trykke F6 for at tilføje en driver - læg mærke til hvilke muligheder du får i bunden af skærmen og ha' en driver klar på en CD eller floppy, hvis du har sådan en. Men det duer altså ikke ??

Det letteste er da selvfølgelig, hvis du kan diable AHCI eller Native Sata (noget i den stil) i BIOS. Så kig lige efter i BIOS, du kunne jo være heldig.