Avatar billede japping Nybegynder
08. august 2008 - 14:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Valg af søgekriterie i tabelstruktur

Jeg er ved at lave en produkttionsdatabase, hvor brugeren skal have mulighed for at udvælge søgekriterier på baggrund af produkternes opbygning.
Produkterne er opbygget af en række relationer mellem tabeller. Man kan forestille sig en træstruktur for en cykel produktion. CYKLEN består bla. af et STEL, et HJUL og SKÆRME. Hvis brugeren af databasen ønsker at find alle cyklerne med røde STEL, så han/hun præsenteres for en grafisk afbildning af databasen for CYKLEN. Brugeren skal have mulighed for at vælge/klikke på STEL og derefter "rød".

Spørgsmlet er om

- der findes en sådan afbildningsform af en tabel og dennes relationer ? Hvor ?
- det er nemt at lave en logisk afbildning af relationerne ? Hvordan ?
- I har nogle forslag til at løse opgaven ?
- Andet ?

Spørg hvis noget i spørgsmålet er uklart beskrevet eller mangler.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 14:16 #1
I download sektion for www.makeiteasy.dk er der en filter og søgefunktion, som er god til formålet!~)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 14:23 #2
Det går ud på, at du har alle muligheder i en lang liste og så er der et søgefelt for hver variabel. Søgesættet vil så blive filtreret efterhånden, som man indtaster noget i de forskellige søgefelter, indtil man tilsidst står med det udvalg, som svarer til alle ens søgekriterier!~)

Du kan også lave noget lignende ved at lave et kriterie på hvert felt i forespørgslen, f.eks.

Like "*" & forms!DinFormular!DitSøgefelt & "*"

og så flg. kode på AfterUpdate eventen for DitSøgefelt:

me.requery
Avatar billede japping Nybegynder
08. august 2008 - 14:34 #3
Tænker du på eksemplet "Benyt CheckBoxe i en ListBox" ?

Hr du prøvet det ?

Jeg kender godt TreeView, men så skal jeg lave noget kode der genererer indholdet til Treeview. Inden jeg sætter mig ind i dette, vil jeg høre om andre har en færdig løsning ?
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 14:48 #4
Nej, det hedder noget med filter- og søgefunktion!~)
Avatar billede japping Nybegynder
08. august 2008 - 14:58 #5
Ok, men den tager udgangspunkt i én tabel.

Jeg skal have et system hvor man kan vælge en parameter i en tabel. I det nævnte eksempel skal brugeren kunne se strukturen i databasen som er CYKEL - STEL,HJUL,SKÆREM. Hvis brugeren så vælger STEL, vil indholdet af denne tabel komme frem incl. underliggende relationer. Det er altså ikke kun posterne, men også relationerne til en given tabel der skal vises.

Det svarer til at åbne stifinder. Her kan du vælge foldere og filer. Dvs. du kan både se relationerne mellem foldere og indholdet som svarer til posterne. Brugerne vil så kunne vælge en "fil".
Avatar billede japping Nybegynder
08. august 2008 - 15:00 #6
Men hvordan får jeg Poster og relationer lagt ind i en sådan dynamisk "stifinder-struktur" ? Er Treeview vejen frem ? Nogen der ved hvordan der sættes data ind i et TreeView object ?
Avatar billede japping Nybegynder
08. august 2008 - 20:30 #7
Ingen brugbare svar, jeg vil anvende vba.net's Treeview.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 23:16 #8
Jeg smuttede ud af døren efter min sidste kommentar, så derfor ingen opfølgning!~)

Det jeg havde tænkt var at lave en forespørgsel, som indeholdt alle muligheder og så bruge den forespørgsel som kilde i filter- og søgefunktionen...