Avatar billede iv Nybegynder
07. august 2008 - 23:28 Der er 6 kommentarer

Hjælp til grundlæggende Linux spørgsmål

Er det muligt at få hjælp til noget elementært i Linux.
Jeg tænker bl.a. på, hvordan jeg kan få de nordiske specialtegn til at fungere på samme måde som i Microsoft XP/Office. Så jeg er sikker på, at når jeg sender et OpenOffice dokumnet til en Microsoft bruger, så er alle nordiske specialtegn hvor de skal være og er OK.
Jeg forestiller mig at det løses på samme måde som i Microsoft styresystemer hvor man kan vælge sprog og så er alt OK?
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
07. august 2008 - 23:35 #1
ja, det burde være nok, du skal vælge Latin1 som encoding
Avatar billede iv Nybegynder
08. august 2008 - 01:53 #2
tak > mungojerrie

Jeg er kommet en lille smule videre. Det var inde i OpenOffice, der har jeg fået den færøske bogstav ð til at fungere med d+Alt. Men da ð (og stort Ð) bliver meget brugt i færøsk så er det ikke særlig smart med AltGR.
Mon ikke der findes en løsning så man kan få ð med en tast som eller ikke blir brugt så meget, det ville være en kæmpe fordel.

Jeg håber  mungojerrie gider hjælpe mig lidt mere, jeg kan nemlig ikke finde Latin1 som encoding. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvor den mulighed ligger gemt -:)
Avatar billede iv Nybegynder
08. august 2008 - 01:57 #3
undskyld der var en skrivefejl.
Det skal ikke være "ð til at fungere med    d + Alt"
Det rigtige er "ð til at fungere med (d + AltGr)"
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
08. august 2008 - 09:50 #4
hvilken linux installation bruger du?
normalt angiver man Latin1 encoding under installation..
Avatar billede iv Nybegynder
09. august 2008 - 00:38 #5
Jeg har en ny Asus eeePC 900 med Linux præ.
Avatar billede iv Nybegynder
09. august 2008 - 00:42 #6
Jeg forsøger stadig efter et sted hvor man kan gå ind og vælge mellem diverse sprog, som så skal kunne bruges på tastaturet, og måske også flytte bogstaver på tastaturet.
Tænkter her f.eks. på det islandske "thorn" og det færøske Ð og ð