Avatar billede japping Nybegynder
07. august 2008 - 14:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan søger jeg i tabel vha kriterier ?

Program: Access 2007, engelsk.

Jeg har en tabel "Cykler" med felterne "Farve" og "Køn".

Jeg ønsker nu at lave en forespørgsel der viser mig alle de "Rød"'e cykler.

Jeg forestiller mig 2 muligheder. Den første er at lave en tabel med søgekriteriet og sammenligne indholdet af denne med data i tabellen "Cykler". Den anden løsning er at lave en formular hvor søgekriteriet indtastes og efterfølgende danner søgeresultatet.

Hvis jeg vælger den første løsning, vil jeg gerne vide hvordan jeg refererer til post nr. 1 i min søgetabel som efterfølgende sammenlignes med data i tabellen "Cykler". Det må være noget med kriteriet: Cykler.farve = Farve.Farve(1) ?

Hvis jeg vælger den anden løsning, hvordan igangsætter jeg så søgningen ud fra et felt i min formular ?
Avatar billede 2c Nybegynder
07. august 2008 - 15:34 #1
Jeg ved ikke meget om access, men hvis du kan bruge sql, vil forespørgslen se således ud:

SELECT * FROM cykler WHERE farve ='Rød'
Avatar billede japping Nybegynder
07. august 2008 - 15:41 #2
Ok, jeg venter lige og ser om der er andre bud, for vædrien "Rød" skal findes i den anden tabel "Farver".
Avatar billede japping Nybegynder
07. august 2008 - 18:30 #3
Løsning: Opret en forespørgsel med kriterie der hentes fra variablen i formulare. Træk forespørgslen over i formularen så data vises. Ved tryk på formularens komponenter skal man huske at anvende "Requery" så data i forespørgslen opdateres.