Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 10:28 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Udvælge

Hej

Jeg har en tabel i en access 2007 db. I tabellen er angivet en række målinger knyttet til et målepunkt.
Eks.

Målepunkt  Måling
A1          0
A1          1
A1          0

Jeg vil nu gerne lave en forespørgsel således at hvis alle målingerne for ét målepunkt er 0, skal målepunktet udelades, mens hvis bare én af målingerne er forskellig fra 1, skal alle målingerne for målepunktet medtages.

Nogen gode forslag?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 10:41 #1
Der er flere måder at løse det på, men du kunne lave en forespørgsel, som finder alle målepunkter hvor Måling er <>0

..den forespørgsel kan du medtage i din nuværende forespørgsel og så lave en relation med målepunkt. Nu vil alle data for de målepunkter du fandt i den første forespørgsel, fremkomme!~)
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 10:43 #2
Men får jeg så målingerne som er nul for de målepunkter hvor bare en af målingerne er nul?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 10:50 #3
ja!~)
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 11:32 #4
Jeg får flere rækker med samme måling når jeg gør som beskrevet
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2008 - 11:54 #5
Så lav din første forespørgsel DISTINCT, det gøres enten i SQL visning ved at skrive:
SELECT DISTINCT eller ved at gå i egenskaber og så vælge unikke poster!~)
Avatar billede kjulius Novice
06. august 2008 - 19:57 #6
Du kunne også lave det med en subselect. Noget ala:

SELECT *
FROM målepunkter m
WHERE EXISTS (SELECT * FROM målepunkter WHERE Målepunkt=m.Målepunkt AND Måling <> 0)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2008 - 08:20 #7
Tak - begge to.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2008 - 10:04 #8
!~)