Avatar billede dennisa Nybegynder
04. august 2008 - 12:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Beregn antal dage i måneden

I en forespørgsel vil jeg dagligt beregne hvor mange dage der er gået siden månedsskifte for en given dato, tilsvarende vil jeg gerne have beregnet hvor mange der er tilbage af måneden.

Beregningen skal vises pr. ugedag.

Eksempel  03-08-2008

Ugedag  Brugt  Rest
Man      0      4
Tir      0      4
Ons      0      4
Tor      0      4
Fre      1      4
Lør      1      4
Søn      1      4
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2008 - 13:21 #1
Ved ikke om det kan gøres anerledes, men en tabel hvori du har alle datoer/ugedage for året, og så 3 forespørgsler :
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2008 - 13:21 #2
qry nr 1

SELECT tblDate.Year, Month(tblDate!OriginalDate) AS [Month], tblDate.WeekDay, Count(tblDate.OriginalDate) AS [No Days]
FROM tblDate
GROUP BY tblDate.Year, Month(tblDate!OriginalDate), tblDate.WeekDay
HAVING (((tblDate.Year)=Year(Date()-1)) AND ((Month([tblDate]![OriginalDate]))=Month(Date()-1)));
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2008 - 13:22 #3
qry nr 2

SELECT tblDate.Year, Month(tblDate!OriginalDate) AS [Month], tblDate.WeekDay, Count(tblDate.OriginalDate) AS [No Days]
FROM tblDate
WHERE (((tblDate.OriginalDate)<=Date()-1))
GROUP BY tblDate.Year, Month(tblDate!OriginalDate), tblDate.WeekDay
HAVING (((tblDate.Year)=Year(Date()-1)) AND ((Month([tblDate]![OriginalDate]))=Month(Date()-1)));
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2008 - 13:22 #4
qry nr 3

SELECT qryCountDays_01.Year, qryCountDays_01.Month, qryCountDays_01.WeekDay, qryCountDays_02.[No Days], qryCountDays_01.[No Days], [qryCountDays_01.No Days]-Nz([qryCountDays_02.No Days]) AS Remain
FROM qryCountDays_01 LEFT JOIN qryCountDays_02 ON (qryCountDays_01.WeekDay = qryCountDays_02.WeekDay) AND (qryCountDays_01.Month = qryCountDays_02.Month) AND (qryCountDays_01.Year = qryCountDays_02.Year);
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2008 - 13:24 #5
Kan du se systematikken ?
Avatar billede dennisa Nybegynder
04. august 2008 - 15:03 #6
Hej Jensen !

Lidt bøvlet måske, men det virker. Tak
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2008 - 15:19 #7
Der er sikkert andre metoder :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
05. august 2008 - 09:21 #8
Jeg takker :-)