Avatar billede ole007 Nybegynder
03. august 2008 - 22:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

opdatering af sider lavet ud fra template

Hej. Hvorfor får jeg ikke mine sider opdateret, som er lavet ud fra "template" medmindre at de bliver gemt i "hovedmappen", og ikke i en undermappe. Det bliver hurtigt rodet, når alle siderne skal ligge i samme mappe, og ikke i diverse undermappper?        ( bruger CS3)

mvh Ole
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 22:02 #1
Hvordan har du koblet dine sider til templaten?

Det er nok bedst først at oprette siden (bare en tom side) i den pågældende undermappe, og derefter i Dreamweaver klikke "modify" > "Templates" > "Apply template to page". Oprettede du siderne på denne måde?
Avatar billede ole007 Nybegynder
29. september 2008 - 21:20 #2
Hej. Jeg plejer at sige File- New- Page from Template. jeg kan se at jeg godt kan opdatere testsiden nu på den metode du skriver, men nu kan jeg ikke linke tilbage igen, når jeg bruger menuerne i toppen af siden.Adressen på den nye side jeg vil til, har akt_08 for meget i adressen. Lidt svært at forklare. Testsiden ligger her. http://www.hesselrod-rideklub.dk/akt_08/opdate.html .  Hvorfor tror den nu at alle de andre sider pludselig skal have akt_08 med i adressen??  mvh Ole
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 09:39 #3
Jeg kan se på siden, at du er endt med den løsning, at lægge alle siderne ud i rodmappen - og det er jo mange filer, så det er nok lidt uoverskueligt.

Den underside, du så har lavet som testside, er vel ikke koblet til samme template som alle de andre sider? Den ligger jo i en mappe, der hedder 'akt_08' og ikke i rodmappen som de andre.

Når du kobler nogle menusider til en template, er det vigtigt, at de alle ligger i samme mappe (fx i rodmappen). Linksene i templaten er jo netop relative i forhold til mappen, de er placeret i. Når du laver nye sider, som er placeret i andre mapper, er du nød til også at lave en ny template, hvori links'ene er angivet relativt i forhold til denne placering.

Gå ind i kodevisning i din template...
Vi kan prøve at kigge på linje 39 (det skulle gerne være den med link til 'beliggenhed.html'):

mm_menu_0824091010_0.addMenuItem("Beliggenhed","location='beliggenhed.html'");

Du kan se, at den angiver 'location' til 'beliggenhed.html'. Hvis vi fx er på siden 'hvem_er_vi.html', kan vi altså klikke på linket og bliver sendt hen til 'beliggenhed.html', som ligger i samme mappe!
Hvis nu 'beliggenhed.html' lå i en mappe, der fx hed 'mappe1', så skulle linket henvise til:
  "location='mappe1/beliggenhed.html'"

Hvis vi skulle den modsatte vej, altså klikke på et link på siden 'beliggenhed.html' for at komme til 'hvem_er_vi.html', skulle linket hedde:
  "location='../hvem_er_vi.html'"

"../" betyder bare at vi går et mappeniveau baglæns.

I virkeligheden kan Dreamweaver godt klare dette problem for almindelige links, så det automatisk ændrer link-henvisningerne så de passer til den nyoprettede side. Men jeg har selv haft mange problemer med det, og måske kan det ikke lade gøre med dine rullemenuer.

Du kan vælge at lave flere templates, som hver især gælder for de forskellige mapper. Men du kan godt klare dig med én alligevel i det her tilfælde:
Jeg ville foreslå dig at oprette i rodmappen en ny mappe for hver menu. I hver mappe placerer du alle de sider, der tilhører menuen. Templaten skal have omskrevet alle links til følgende type:

  "location='../mappenavn/filnavn.html'"

Det kan du bare gøre direkte i koden. På denne måde vil alle links først henvise tilbage til rodmappen og derefter ind i den bestemte mappe til en bestemt fil. Også selvom filen er i samme mappe.
Hvis enkelte sider er særligt specielle, laver du bare en ny template, der gælder for disse (eller lader helt være med at bruge templates).

Jeg håber jeg har besvaret dit spørgsmål og hjulpet dig lidt videre.

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 09:44 #4
Det blev til en lidt længere forklaring, end jeg lige havde regnet med...
Sig til hvis noget er uklart.

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2008 - 12:31 #5
Har du fået løst problemet Ole007...?

  // Steeven
Avatar billede ole007 Nybegynder
17. oktober 2008 - 21:56 #6
Hej Steeven, og mange tak for den grundige forklaring, og undskyld jeg ikke har fået svaret dig, men jeg har haft meget travlt, og har derfor ikke lige nået det, hmm dårlig undskyldning.
Jeg tror godt jeg kan finde ud af det, kan godt se logikken i det, så jeg må prøve om ikke det er den rigtige vej frem til at få orden i htmlfilerne.
Smid et svar til mig så du kan få nogle fortjente point.

store hilsener Ole
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2008 - 22:08 #7
Okay, mange tak for det.

Du skal bare spørge yderligere, hvis noget skal uddybes eller er forklaret dårligt.
Jeg håber du får klaret problemet.

  // Steeven
Avatar billede ole007 Nybegynder
17. oktober 2008 - 22:13 #8
Jeg skal nok skrive hvis det ikke funker.
Tak.

mvh Ole