Avatar billede neo-fisk Nybegynder
31. juli 2008 - 09:48 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Mappe rettigheder hjælp

hej

jeg sidder og bøvler lidt med at jeg har godt og vel 50 brugere som jeg har oprettet på min nye win 2008 server..
disse brugere skal værd have deres hjemme mappe med deres brugernavn og så skal de have en fælles mappe, dette er løst, men de kan alle sammen komme i alles mappe og dette er ikke ønsket.. kan jeg ikke på en eller anden måde lave så hver bruger kun kan komme i sin mappe + fællesmappen?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2008 - 10:08 #1
Du skal oprette en hjemmemappe/homefolder på deres konto ved at bruge %username% som variabel. Hvis det ikke er nok skal du fjerne everyone gruppen under permissions og tilføje Creator owner med full control.
og værsgo
Avatar billede neo-fisk Nybegynder
31. juli 2008 - 11:13 #2
jamen det er jo det der er problemmet.. så skal jeg jo igen ændre 50 mapper..
kan de ikke alle køres over samme bro?
Avatar billede neo-fisk Nybegynder
31. juli 2008 - 11:31 #3
plus jeg skal stadig dele de 50 mapper... jeg kan jo ikke f.eks. bare dele elever, og så de vær har en mappe der under svarende til deres brugernavn..
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2008 - 13:14 #4
Nej du skal bare oprette deres mapper under kontoen som en homefolder og anvende %username% som mappenavn så gør det den automatisk.
Avatar billede neo-fisk Nybegynder
31. juli 2008 - 13:40 #5
ok det skal du lige pensle lidt mere ud.. jeg har under brugeren "juva" -> profile -> homefolder, sat mærke i connect w: to \\server\elever\juva, den ændre selv %username% til juva. og da den beder mig om at mappen elever skal være delt har jeg gjort dette, har prøvet både at have administrator og creator owner sat på fuld kontrol på mappen elever, men jeg bliver nægtet adgang med brugen juva...
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2008 - 13:59 #6
Hvis du har oprettet mappen elever med default share permission skal du give domain users full control for sharet. I ntfs permissions skal du fjerne everyone og tilføje creator owner med FC. Så burde det nedarves rigtigt nåt du opretter en ny bruger.
Jeg har ikke haft problemer et af de steder jeg har sat det op på samme måde. og det er rigtigt nok som du gør med %username%.
Nu har du en brugerskabelon som du bare kan kopiere.
Avatar billede neo-fisk Nybegynder
31. juli 2008 - 15:46 #7
ok nu tror jeg, at jeg fik det til at virke.. men kan du ikke lige hjælpe med en sidste ting? mit fælles mappe script virker ikke mere efter denne ændring :( det så såden ud:

if '%LANGROUP%' == '2001' goto 2001
if '%LANGROUP%' == '2002' goto 2002
osv.

:2001
net use w: \\server\2001$
:end
:2002
net use w: \\server\2002$
:end

hvorfor virker dette ikke mere, u anset hvad mounter den bare 2001...
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2008 - 16:14 #8
Det er fordi du anvender samme drevbogstav til to drev W - brug f.x X til 2002$ så bør det virke.
Avatar billede neo-fisk Nybegynder
31. juli 2008 - 16:17 #9
jamen værdien skal jo kun opfyldes hvis du er medlem af gruppen 2001, og i mit tilfælde er du kun medlem af en af grupperne.
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2008 - 16:42 #10
Nå den kendte jeg ikke - men så er det share permission eller ntfs på mappen 2002 der er forkert. Brugereen skal minimum have read i både share og ntfs permissions.
Avatar billede neo-fisk Nybegynder
01. august 2008 - 09:31 #11
hmm virker stadig ikke :/ hva dælen kan jeg dog gøre forkert.. altså brugeren er medlem af 2008 som er en gruppe som har fået FC over mappen 2008 men alligevel bliver 2001 mappet..:/ og permissions skulle være rigtige.. du skulle vel ikke have andre gode ideer? eller måske en anden måde dette kunne løses på ?
Avatar billede serverservice Praktikant
01. august 2008 - 19:11 #12
f '%LANGROUP%' == '2008' goto 2008

:2008
:end

det er min umiddel bare løsning . Indsæt den øverst i dit mappescript
Avatar billede stalle Nybegynder
26. oktober 2008 - 11:28 #13
Ikke testet, men for at undgå GOTO kunne man måske : ?

net use w: \\server\'%LANGROUP%'$