Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
28. juli 2008 - 14:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fange Data.SqlClient.SqlDataReader, der er NULL

I visse tilfælde vil en SqlClient.SqlDataReader returnere NULL - hvordan fanger man den situation? Man kan ikke bruge .HasRows, da den jo har en række med værdien NULL. Jeg har også prøvet at fange situationen med:

If Reader Is System.DBNull.Value Then

men den kan heller ikke fange den.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2008 - 15:08 #1
Du bruger return vaerdi fra rdr.Read til at teste om der er nogen raekker i
readeren.

Du bruger rdr.IsDBNull(col) til at teste for om en kolonne indeholder NULL i raekken.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
28. juli 2008 - 15:34 #2
Hvad er 'col'? Nul (0)? Hvis jeg bruger 0, så siger den 'Invalid attempt to read when no data is present'?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2008 - 15:46 #3
col er kolonne nummeret

har du en:

while(rdr.Read())

eller

if(rdr.Read())

?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
28. juli 2008 - 16:00 #4
Jeg har en rdr.Read() inde i en Try (skal bare aflæse en enkelt linie data). Når rdr er NULL fanger jeg den pt. i Catch, men jeg synes ikke, at denne måde er videre elegant.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2008 - 16:09 #5
rdr = cmd.ExecuteReader();
if(rdr.Read())
{
  if(!rdr.IsDBNull(0))
  {
      ...
  }

burde vaere nok.

ExecuteReader boer aldrig returnere null.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
28. juli 2008 - 16:35 #6
Ja - det ser ud til at virke!

Jeg får NULL tilbage, når jeg summerer og der ikke er nogen records, der matcher kriterierne.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2008 - 04:08 #7
så smider jeg et svar
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
29. juli 2008 - 09:26 #8
Ok og tak!